fbpx

Je immuunsysteem boosten: onze zes beste tips

Je immuunsysteem beschermt je lichaam tegen schadelijke stoffen. Wanneer je weerstand verzwakt, krijgen bacteriën en virussen vrij spel. Gelukkig kan je je afweermechanisme een handje helpen.

ImmuunsysteemJe immuunsysteem is een complex netwerk van cellen dat je lichaam verdedigt tegen schadelijke organismen. Denk aan bacteriën en virussen, maar ook aan lichaamsvreemde stoffen zoals uitlaatgassen of pesticiden. Wanneer zo’n stof je lichaam binnendringt, verwijderen de zogeheten ‘killercellen’ die zo snel mogelijk.
Maar als je immuunsysteem verzwakt is, staat de deur open voor kwalijke cellen. Dan duiken er infecties op, zoals een verkoudheid of de griep. Ook ziektes ontwikkelen zich makkelijker wanneer je weerstand op een laag pitje staat.

Gelukkig heb je zelf een behoorlijke invloed op de werking van je afweersysteem. Vooral tijdens de herfst en winter is dat nuttig: dan doen heel wat infecties hun ronde. Met deze zes tips krijgt je weerstand een serieuze boost.

1. Streef een gezonde levensstijl na

Je immuunsysteem heeft af en toe tijd nodig om op kracht te komen. Stop daarom met slechte gewoontes zoals roken en alcohol drinken. Daarnaast is een goede nachtrust cruciaal. Je killercellen zijn bij voldoende slaap immers veel actiever, zodat ze infecties in de kiem smoren. Vermijd daarom cafeïne en kies voor een kop warme melk of kruidenthee voor je gaat slapen.

2. Eet evenwichtig

DarmfloraJe darmflora is voor 80 procent verantwoordelijk voor je immuunsysteem. Deze gezonde bacteriën controleren voortdurend welke stoffen er zich in je lichaam bevinden en verwittigt je afweermechanisme als het moet ingrijpen.

Een gezond voedingspatroon met voldoende groenten en fruit is dan ook essentieel. Daarnaast bevatten noten, havermout, knoflook en wilde zalm heel wat voordelige bestanddelen die je immuunsysteem versterken.

3. Hydrateer voldoende

Een goede vochtbalans helpt je immuunsysteem optimaal te functioneren. Vocht is namelijk cruciaal om schadelijke cellen af te voeren. Daarnaast brengt je afweermechanisme voedingsstoffen naar de juiste plaatsen. Zo kan je lichaam schadelijke organismen uitschakelen.

Bij uitdroging verzwakt je immuunsysteem. Drink daarom genoeg water – minstens anderhalve liter per dag – en laat koffie, zwarte thee en alcohol links liggen. Want die veroorzaken net uitdroging.

4. Maak genoeg tijd vrij voor ontspanning

Of het nu door yoga of een restaurantbezoek is, regelmatig ontspannen is een must. Door de stress van je af te schudden en te ontladen, valt er niet enkel mentaal een last weg, ook je immuunsysteem werkt zoals het hoort.

Een saunabezoek bijvoorbeeld is de perfecte ontspanning. Je neemt even tijd voor jezelf en dankzij transpiratie voert je lichaam de slechte afvalstoffen af. Een koude douche achteraf maakt het verwenmoment voor jou en je immuunsysteem compleet. Let wel op, wanner je ziek bent, is een bezoek aan de sauna af te raden.

Dit zijn onze beste tips om met stress om te gaan

5. Sport regelmatig in de buitenlucht

Bewegen in de frisse buitenlucht houdt niet alleen je lichaam en geest fit, maar helpt ook je stresshormonen onder controle te houden. Die stoffen belasten en verzwakken je immuunsysteem. Maak regelmatig een boswandeling of las een fietstocht langs de velden in. Je krijgt, naast de broodnodige beweging, extra veel zuurstof binnen.

6. Vermijd onnodige antibiotica

We gebruiken te vaak antibiotica, en dat terwijl ze enkel doeltreffend werken tegen bacteriën. Daardoor worden microben resistent en krijgen ze vrij spel. Bovendien doden antibiotica je darmflora, inclusief de goede cellen. Met als resultaat een immuunsysteem dat helemaal overhoop ligt.

Neem daarom enkel antibiotica als je arts dat nodig vindt. De meeste  infecties genezen immers vaak spontaan na enkele dagen dankzij een goed werkend afweermechanisme. En dat is nog altijd de beste manier. Wil je de genezing versnellen, dan kan je een beroep doen op bioregulerende geneesmiddelen. Die herstellen namelijk op natuurlijke wijze het evenwicht als bepaalde lichaamsprocessen uit balans zijn.

Ontdek wat bioregulerende geneeskunde precies inhoudt.

Recente artikels

Laat een reactie achter

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt