fbpx

Hoe omgaan met stress? Dit zijn onze vijf beste tips

StressDe cijfers liegen er niet om: onderzoek van Ivox uit 2017 toonde aan dat meer dan 60% van de Belgen wekelijks lijdt aan stress. Een goede weerstand en veerkracht helpen je om stressvolle situaties de baas te blijven. Toch is het haast onmogelijk om stress volledig uit je leven te bannen. Daarom: de beste tips om met stress om te gaan.

We hebben allemaal stress, meer dan we zelf zouden willen én meer dan goed is voor ons lichaam.

Het is belangrijk om tijdig rustmomenten in te plannen en even tot jezelf te komen. Op een natuurlijke manier aandacht besteden aan je eigen lichaam en geest doet wonderen voor je stressniveau.

1. Vier klein geluk

Verzamel geluksmomenten doorheen je dag. Door bewust aandacht te schenken aan mooie, toffe of goede momenten – hoe klein ook – verhoog je je weerbaarheid en leer je beter omgaan met stress. Zoek je een makkelijke manier om hiermee te beginnen? Som dan iedere dag drie dingen op waarvoor je dankbaar bent. Denk bijvoorbeeld aan een mooi gebaar van een collega, iets lekkers dat je gegeten hebt of je hond die blij was toen je thuiskwam. Probeer er een routine van te maken. Het kan helpen om deze geluksmomenten telkens op een vast moment neer te schrijven, bijvoorbeeld voor je gaat slapen. Door dagelijks stil te staan bij gelukkige momenten in je leven word je positiever, tevredener en kan je negatieve emoties beter relativeren.

 2. Mediteren kun je leren

Even nood aan een time-out? Probeer te mediteren. Je moet hiervoor de lotushouding niet meester zijn; gewoon rechtop zitten op een stoel is meer dan goed genoeg. Het voordeel is dat je dit altijd en overal kunt doen. Sluit even je ogen aan je bureau, of aan de keukentafel bij het ontbijt. Door regelmatig te mediteren leer je beter luisteren naar je lichaam en word je je bewust van waar je stress voelt en waarom.

Zo ga je makkelijk van start:

  1. Zit of lig in een comfortabele houding.Mediteren
  2. Sluit de buitenwereld even van je af. Leg je gsm en laptop weg.
  3. Focus op je buikademhaling. Leg je hand op je buik om de beweging zo goed mogelijk mee te volgen. Tel tot 10 en begin telkens weer van 0. Volg ondertussen je adem door je lichaam. Waar voel je je adem het best?

Wil je hier verder in gaan? Zoek dan eens op Youtube naar “bodyscan”, je vindt makkelijk videofragmenten die je tot een uur lang begeleiden in deze toegankelijke vorm van meditatie.

3. Mindfull je hoofd leegmaken

Mindfulness is leren stilstaan bij het nu, en oog hebben voor de rijkheid van de details van het moment. Hoe ruikt, proeft, klinkt iets eigenlijk? Door je op deze prikkels te concentreren, bevrijd je je gedachten even van het typische gepieker tijdens een stressmoment. Dit brengt je hoofd en je lichaam tot rust, waarna je met een beter perspectief weer aan de slag kan. Je kunt dit altijd en overal doen. Bijvoorbeeld tijdens het eten, het tandenpoetsen of het luisteren naar muziek.

4. Praat, lach, beweeg

Stress slorpt veel energie op en laat ons uitgeblust achter. Daarom is het belangrijk om je energieniveau tijdig op te laden. Hierboven las je al hoe je tot rust kunt komen, maar het is ook belangrijk om heel actief te zijn. Zoek uit waar voor jou de juiste balans ligt tussen een drukke sociale agenda en rust.

  • Praten met vrienden kan opluchten. Bel iemand op of spreek af.
  • Lachen is goed voor je! Niets laadt je geest zo goed op als eens flink lachen. Het verlaagt je bloeddruk en het vermindert de aanmaak van cortisol, het hormoon dat geproduceerd wordt als je stress hebt. Zelfs je immuunsysteem vaart er wel bij.
  • Sporten, alleen of in groep, kan een goede uitlaatklep zijn. Een ommetje in je buurt telt ook. Door te bewegen, trigger je je geest om tot rust te komen en je goed te voelen.

 5. Begrijp en accepteer

De belangrijkste tip is om stress te accepteren. Besef dat je stress nooit volledig uit je leven kunt bannen én dat het ook positief kan werken. Bijvoorbeeld door je net een duwtje in de rug te geven. Probeer stress een plaats te geven, zodat het niet alles overheerst. Deze twee technieken kunnen daarbij helpen:

  • Zoom uit en kijk voorbij het probleem. Waarom heb je stress en wat kun je eraan doen? Door naar het bredere plaatje te kijken, leer je de situatie te relativeren.
  • Durf dingen los te laten. Blijf niet eindeloos vasthouden aan het verleden en denk vooruit, aan de toekomst.

Het begrijpen van de werking, symptomen en oorzaken van stress kan je helpen om er beter mee om te gaan.

Recente artikels

Laat een reactie achter

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt
Overspannen