Brandend maagzuur door stress? De oorzaken op een rij

Brandend maagzuurEen branderig gevoel in de maag kan erg vervelend zijn. Eén van de mogelijke oorzaken van maagzuur is stress. Langdurige stress kan maagklachten veroorzaken en slechte eetgewoonten in de hand werken.  

 

 

Wat is brandend maagzuur?

Brandend maagzuur is – in tegenstelling tot wat veel mensen denken – geen gevolg van te veel maagzuur, maar wel een tekort. Door het gebrek  wordt de voeding minder goed verteerd en blijft het langer in de maag zitten. Hierdoor kan het gisten, rotten en  de slijmvlieslaag ter hoogte van de maagwand verdunnen. Het gevolg: de maagwand raakt sneller geïrriteerd, wat een branderig gevoel in de maag veroorzaakt.

Hoe veroorzaakt stress (een tekort aan) maagzuur?

Voor de productie van maagzuur is acetylcholine nodig. Je lichaam maakt deze  neurotransmitter enkel aan in een rusttoestand. . Wanneer je langdurig stress ervaart,  valt de productie van acetylcholine terug. Er ontstaat  een tekort aan maagzuur, met een branderig gevoel als gevolg.

Stress kan ook  slechte eet- en drinkgewoonten stimuleren. Mensen onder druk grijpen vaker naar ongezonde voeding met veel suikers, vetten, zoetstoffen en alcohol. De  ongezonde voeding veroorzaakt ontstekingen, wat een nefast effect heeft op de maagzuurproductie.

Daarnaast kan stress nog tal van andere maagklachten veroorzaken. In deze blogpost ontdek je welke klachten en hoe je ermee omgaat.

Hoe los je het op: let op met maagzuurremmers!

Maagzuurremmers werken heel snel en kunnen je snel van het branderige gevoel afhelpen. Toch is het gebruik ervan niet zonder gevaar. Wanneer je voor langere tijd maagzuurremmers inneemt, belemmer je de maagzuurproductie. En dat terwijl je lichaam met een tekort kampt.  Je klachten zullen na verloop van tijd dan ook verergeren. Ook zijn maagzuurremmers schadelijk voor de nieren en hebben ze allerlei bijwerkingen zoals misselijkheid, overgeven, buikpijn en diarree.

Focus op de oorzaak

Het is dan ook beter de oorzaak van je maagklachten aan te pakken. Duiken je klachten immers pas op na een langdurige drukke periode, dan is de kans groot dat stress een hoofdrol speelt. Om te leren omgaan met stress, kan je  alvast onze 5 tips opvolgen vinden.

Ook betere eetgewoonten kan je aanleren. Zo zijn er op het internet tal van programma’s te vinden met tips & tricks voor een beter voedselpatroon.

Deze adviezen helpen je alvast op weg:

  • Probeer een paar keer in de week zelf te koken. Zo word je beter bewust van wat je allemaal eet. Bovendien is het een pak beter voor je portemonnee.
  • An apple a day… tracht dagelijks je portie fruit binnen te krijgen.
  • Ga na wat bepaalde gerechten met je lichaam doen. Voel je je bijvoorbeeld opgezwollen na een portie frieten? Probeer dergelijke maaltijden dan te weren.
  • Drink voldoende water. Het zorgt voor een dagelijkse hydratatie van je lichaam, waardoor er minder gifstoffen zullen achterblijven.

Ten slotte zijn er ook voedingsstoffen die jouw stressniveau op een natuurlijke manier omlaag kunnen helpen. Denk maar aan passiflora en haver.

 

Recente artikels

Laat een reactie achter

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt
impact stress op het lichaampaniekaanval