fbpx

Blijf je zomerdepressie de baas met deze 9 tips

ZomerdepressieDe zomer staat voor de deur! Maar terwijl je vrienden denken aan terrasjes, barbecues en strandvakanties, kunnen die zomermaanden voor jou niet snel genoeg achter de rug zijn. Met andere woorden: je kampt met een zomerdepressie. Met deze 9 tips behoud je de controle.

 

 

Wat is een zomerdepressie?

Bij seizoensgebonden depressies denken we vooral aan een winterdip. Zo heeft ‘winterdepressie’ op Google liefst 111.000 hits, tegenover slechts 24.700 voor ‘zomerdepressie’. Toch worden heel wat mensen somber van het felle licht, de hoge temperaturen en de stress tijdens de zomermaanden. Voor hen breekt aan het begin van de zomer een moeilijke periode aan.

Wat zijn de symptomen?

Hoewel een zomerdepressie relatief onschuldig is, houdt deze je vaak een hele zomer lang in zijn macht. Veel voorkomende symptomen zijn:

  • geen eetlust
  • slaaptekort
  • rusteloos
  • prikkelbaar
  • bedroefd
  • eenzaamheid/verveling

Wat zijn de oorzaken?

Door een gebrek aan onderzoek is het niet helemaal duidelijk welke factoren precies aan de basis liggen van een zomerdepressie. Dat komt deels door de veelheid aan mogelijke triggers. Denk maar aan:

  • te veel licht: je maakt te weinig melatonine aan omdat de dagen langer duren.
  • te weinig slaap: door meer geluiden van buiten, de hitte en het felle licht slaap je minder lang. In de zomer heb je ook het gevoel dat je langer moét wakker blijven.
  • te zelfbewust: blote torso’s op het strand, korte rokjes in de stad … voor wie niet lekker in zijn of haar vel zit, is de zomer extra confronterend.
  • te veel vrije tijd: iedereen neemt vakantie, dus jij ook. Maar dat betekent ook sociale druk om iets ‘leuk’ te doen, meer tijd met je partner als je al relatieproblemen hebt en vaste routines die wegvallen.

Hoe ga je om met een zomerdepressie?

Je zal misschien nooit het zonnetje in huis worden tijdens de zomermaanden, maar met deze 9 tips houd je de symptomen onder controle:

1. Stel een lijst met activiteiten op

Bereid de zomer voor door al eens na te denken over wat je allemaal zou kunnen ondernemen. Een goed boek lezen, een museum bezoeken, het hondenhok afwerken … Zo vermijd je om overvallen te worden door verveling en houd je structuur in je leven.

2. Houd je budget in het oog

Financiële stress versterkt vaak een zomerdepressie. Alles lijkt geld te kosten in de zomer: festivals, zomerkampen, reizen, barbecues organiseren, kinderopvang … Een to-do lijst met leuke maar betaalbare activiteiten is dan ook een absolute must.

3. Laat de zon voor wat ze is

Geen fan van de hitte? Blijf dan binnen, sluit de gordijnen en zoek de koelte op. Het belangrijkste is dat jij je goed voelt. Praat jezelf zeker geen schuldgevoel aan omdat die Netflix-marathon je gelukkiger maakt dan een een dag aan zee of barbecue bij de buren.

4. Slaap voldoende

Beperk je nachtelijke uitspattingen, zorg voor een verduisterde, stille en verluchte slaapkamer, en vermijd inspanningen net voor het slapengaan. De gouden regel: een goede nachtrust is essentieel voor een goede gezondheid.  

5. Beweeg overdag

Je hebt er misschien niet altijd zijn in, maar ga eens fietsen, wandelen of zwemmen. Bewegen in de buitenlucht – of in de fitness – helpt! Je stressgevoel verdwijnt, je voelt je fitter en je zal ook beter slapen ’s avonds. Plan deze ‘beweegmomenten’ structureel in je agenda in.

6. Praat over je gevoelens

Hoe verleidelijk het ook is om jezelf af te sluiten van de buitenwereld tot de bladeren weer van de bomen vallen: sociaal contact is gezond. Je hoeft daarvoor niet alle feestjes af te schuimen, ook iemand eens bellen of uitnodigen doet al wonderen. 

7. Drink water

Ruil frisdrank en alcohol in voor water. Wacht bovendien niet tot je dorst hebt, want dan ben je al gedehydrateerd. Dehydratatie zorgt voor angstige gevoelens en maakt je prikkelbaar – iets waar je absoluut geen nood aan hebt als je al met een zomerdepressie kampt.

8. Relativeer

Probeer alles een beetje in perspectief te plaatsen. Probeer voor jezelf uit te maken of jouw problemen echt het piekeren waard zijn. De zomer is immers ook van voorbijgaande aard!

9. Humor

Zet eens een komische film op of probeer zoveel mogelijk met vrolijke mensen om te gaan. Niet voor niets wordt “lachen” vaak als het beste medicijn gezien!

Beter slapen in de zomer? Met deze 9 tips maak je er komaf mee!  

Recente artikels

Laat een reactie achter

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt
eerste schooldag