Beter slapen met kruiden: linde, hop en slaapmutsje

Slecht slapen is geen pretje: ’s nachts lig je wakker en overdag ben je te moe om optimaal te functioneren. Herken je deze situatie? Dan kan je verschillende zaken proberen. Bijvoorbeeld onze tips voor een gezond slaapritueel of tegen inslaapproblemen en stress. Als extra stimulans zijn er tal val kruiden die helpen om beter te slapen.

 

Drie kruiden die je helemaal ontspannen en in slaap wiegen zijn linde, hop en slaapmutsje. Drink ze als thee na het avondeten of voeg ze toe aan een rustgevend bad. Je kan de bladeren zelfs toevoegen aan een frisse salade.

Ontdek ook vijf natuurlijke middelen tegen een onrustig of opgejaagd gevoel.

1. Drink een kop lindethee

Lindethee na het avondeten is een Franse klassieker. Logisch, want het kruid ontspant je spieren, verlaagt je bloeddruk en opent je luchtwegen. In een mum van tijd ben je helemaal zen. Let wel: linde werkt vochtafdrijvend. Drink de thee dus niet vlak voor het slapengaan, maar in de loop van de avond. Bijvoorbeeld wanneer je in de zetel neerstrijkt met een goed boek.

Je vindt lindethee gewoon in de supermarkt. Maar heb je een lindeboom in je tuin, dan kan je ook zelf aan de slag. De bloesems pluk je net voor ze in bloei staan en laat je uitdrogen op een warme, donkere plek. Schep een theelepel van het kruid in een kop, giet er kokend water over en je verse lindethee is klaar. Daarnaast geven lindebloesems en -bladeren een verrassende toets aan salades.

2. Leg hopbloemen onder je kussen

Hop kennen we allemaal als het basisingrediënt van bier. Maar de plant heeft veel in zijn mars. Dankzij haar natuurlijke oliën kalmeert de vrouwelijke hopbloem of -bel angsten en neuroses. Voor een optimaal effect drink je in de late namiddag en avond twee tot drie koppen hopthee. Per kop heb je een theelepel gemalen hopbloemen nodig. Die koop je in de natuurwinkel.

Wie niet graag thee drinkt, kan een hopkussen uitproberen. Je vult een lege kussensloop met vier handen gedroogde hop, naait de sloop dicht en legt hem onder of naast je hoofd. Voor een zuiderse toets voeg je er wat lavendel aan toe. Ook een hopbad kan helpen: giet een hand hop in een katoenen zak en leg die in de badkuip terwijl het water nog aan het stromen is.

3. Probeer slaapmutsje

Met slaapmutsje bedoelen we geen alcoholische drank. Integendeel, het is een eetbare sierplant, die haar naam te danken heeft aan haar vorm en slaapverwekkende eigenschappen. De protopine in de bladeren brengt je hoofd tot rust en vertraagt je hartslag. Het vrolijk gekleurde kruid wordt ook wel goudpapaver genoemd, maar is in tegenstelling tot papaver niet verslavend.

Thee van het kruid helpt niet enkel tegen slapeloosheid, maar pakt ook angsten, krampen en spanningen aan. Je kan de bladeren zowel gedroogd als vers gebruiken. Voor volwassenen heb je een à twee koffielepels per kop nodig, voor kinderen volstaat een halve koffielepel.

De geneeskundige kracht van kruiden en planten

Kan je ondanks al die tips de slaap toch niet vatten? Praat er dan over met je arts. Tip: vraag naar  natuurlijke oplossingen, zoals bioregulerende geneesmiddelen. Je zal merken dat ze net zo doeltreffend zijn, maar een stuk veiliger. Je loopt immers geen risico op verslaving of nadelige bijwerkingen voor je lichaam.

Meer weten? Op onze blog lees je alles over de meerwaarde van bioregulerende geneeskunde voor je lichaam en gezondheid.

Recente artikels

Laat een reactie achter

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt
Waarom slaap zo belangrijk isExamenstress