Winterdip? Dit kan je ertegen doen

WinterdipDe dagen worden korter en er lijkt maar geen einde te komen aan die miezerregen. Met de winter in aantocht loert ook de winterdip om de hoek. Al zijn er wel verschillende manieren om dat neerslachtige gevoel schaakmat te zetten.

Aanhoudende vermoeidheid, concentratieproblemen en meer zin in ongezond eten, maar ook een depressief gevoel, een gebrek aan energie en een negatief zelfbeeld. Het zijn enkele symptomen van een winterdip, ook wel winterblues genoemd. Die zorgt ervoor dat je haast letterlijk in winterslaap zou willen gaan.


Zeg niet te gauw ‘winterdepressie’ tegen winterdip

Winterblues, winterdip, winterdepressie: één pot nat? Niet bepaald. Een winterdip weegt op je gemoed, maar je kan nog steeds functioneren en je normale taken uitvoeren. Het heeft een zodanig negatieve impact dat je professionele hulp nodig hebt. Je huisarts vormt dan de eerste hulplijn.

Doorgaans is er geen reden tot paniek: een winterdip gaat met de eerste lentezon vanzelf weer over. En met enkele (eenvoudige) maatregelen, zwier je ‘m zelfs binnen de kortste keren buiten.

Je bent wat je eet

Hoe aanlokkelijk snoep, chips en andere vetrijke snacks zijn, probeer een gezond voedingspatroon aan te houden. Veel fastfood weegt immers op je humeur, zo wijzen studies uit. Zet dus veel fruit en groenten op het menu. Vooral groene groenten geven je stemming een boost. Onder andere spinazie, erwten, broccoli en groene kool zitten boordevol vitamine B, een stof die neurotransmitters stimuleert. En net die hebben een positieve invloed op je gemoed.

Daarnaast werkt Omega 3 – te vinden in vette vissoorten en noten – verkwikkend voor je geest. De stof is nodig voor de aanmaak van dopamine en serotonine. Diezelfde hormonen komen trouwens ook vrij als je verliefd bent.

Bepaalde voedingsstoffen versterken je somberheid en laat je dus beter links liggen. Zo veroorzaakt te veel suiker een piek in je bloedsuikerspiegel, waardoor je lichaam uit balans geraakt. Ook vermijd je idealiter cafeïne: de stof jaagt de aanmaak van adrenaline de hoogte in, waardoor je lichaam onder spanning komt te staan. En ten slotte is alcohol af te raden: het versterkt namelijk je negatieve stemming.

Laat de zon je opvrolijken

De zonsopgang levert niet alleen prachtige foto’s op, je krijgt er ook een mentale boost van. Ochtendlicht bevat relatief veel blauw, wat een impact heeft op de productie van het hormoon melatonine. Hoe meer tijd je in daglicht doorbrengt, hoe beter de impact op je bioritme en nachtrust.

Is veel tijd buiten doorbrengen niet vanzelfsprekend? Laat dan zoveel mogelijk natuurlijk licht binnen op je werkplek en in je woning door de gordijnen open te laten en bij een raam te gaan zitten. Ook kunstlichtvarianten (bijvoorbeeld een wekker die de zonsopgang simuleert) kunnen soelaas bieden.

Slapen als een roos? Je hebt het (deels) zelf in de hand

Slaapstoornissen kunnen je fysieke én mentale gezondheid flink ondermijnen. Ze zouden het deel van je brein stimuleren dat depressie, angstgevoelens en andere negatieve emoties aanwakkert. Je neemt dan ook beter maatregelen om voldoende én vast te slapen. Dat begint al enkele uren voor je onder de wol kruipt: drink geen cafeïne of alcohol en ban schermen anderhalf uur voor je gaat slapen.

Zorg daarnaast voor een regelmatig slaapritme: ga steeds rond hetzelfde tijdstip naar bed en sta telkens op hetzelfde uur op. Streef naar ongeveer acht uur slaap per nacht. Dutjes overdag zijn taboe. Daarnaast zijn tv kijken, eten en lezen in bed uit den boze.

Las dagelijks een beweegsessie in

Hoewel je misschien moeilijk kan weerstaan aan je luie zetel bij guur herfst- of winterweer, trek je toch beter je sportschoenen aan. Dagelijks bewegen – al is het maar 30 minuten wandelen – heeft een positieve impact op je veerkracht. Joggen met de hond, een yogasessie of fietsen naar het werk: alle manieren van bewegen zijn goed.

Zet jezelf op de eerste plaats

De boog kan niet altijd gespannen staan. Las op tijd een sessie ‘me-time’ in en plan leuke activiteiten: van een massage tot een uitstap met vrienden. Hou het niet bij vage voornemens, maar stel een concrete planning op met veel sociaal contact. Zo vermijd je in huis te blijven hangen.

Ook je hersenen kunnen wat verwennerij gebruiken. Zet een rem op piekeren met een half uur mindfulness. Ook ademhalingsoefeningen brengen je geest tot rust.

Geen inspiratie?  Geef je interieur een make-over en haal een aantal mooie planten in huis. Natuurlijk groen fleurt je woonkamer niet alleen op, het remt ook je stressniveau af. Of boek alvast je  (zomer)vakantie. Wedden dat je alleen al door dat vooruitzicht opklaart?

 

Heel Banner

Recente artikels

Laat een reactie achter

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt
oorsuizenMoe maar niet kunnen slapen