Slaaptraining: een goede nachtrust kan je leren

SlaaptrainingNaar schatting kampt een derde van alle Vlamingen regelmatig met een slaaptekort. Met slaaptraining kan je de problemen aan de bron aanpakken. Maar wat is slaaptraining? En hoe pak je dit aan?

Meestal liggen stressfactoren aan de basis van een slechte nachtrust: een drukke levensstijl, stress op professioneel of familiaal vlak … De gevolgen van één slechte nacht zijn niet dramatisch, maar wel voelbaar: prikkelbaarheid, een gebrek aan concentratie en vermoeidheid.

Chronische slaapproblemen zijn daarentegen wel nefast voor de mentale en fysieke gezondheid. Mogelijke gevolgen zijn angstgevoelens, gebrek aan concentratie, depressies en een verhoogde kans op diabetes type 2. Het is dus belangrijk om chronische slaapproblemen niet te negeren.

Wat is slaaptraining?

Veel mensen met slaapproblemen grijpen naar slaapmedicatie. Hoewel dat op korte termijn effectief kan zijn voor acute problemen, creëer je ook heel snel afhankelijkheid en gewenning. Op lange termijn is slaapmedicatie dus geen duurzame oplossing.

Slaaptraining, ook wel slaaptherapie genoemd, is een vorm van cognitieve gedragstherapie die je inzicht verschaft in je slaap en slaappatronen. Dat betekent dat je geen medicatie gebruikt, maar door gedragstherapie je slaapproblemen behandelt. Het uiteindelijke doel is om inzicht te krijgen in de oorzaken van je slechte slaap, zodat je het probleem bij de wortel aanpakt.

Inzicht in je slaap

Door middel van een slaapdagboek kan je je eigen slaappatroon in kaart brengen. Met slaaptherapie leer je daarnaast hoe slaap werkt en wat een gezonde nachtrust inhoudt. Één van de belangrijke factoren van een goede nachtrust is wat men een goede ‘slaaphygiëne’ noemt. Denk daarbij aan een vast uur waarop je gaat slapen, het vermijden van cafeïne, opwekkende middelen en het gebruik van schermen voor het slapengaan.

Eenmaal je begrijpt waarom je slecht slaapt en welke gewoontes of patronen die slechte nachtrust in stand houden, kan je ze aanpakken. In slaaptherapie leer je oefeningen die je helpen ontspannen of je negatieve associaties met slaap doorbreken. Denk daarbij aan ademhalingsoefeningen of oefeningen die je helpen om niet te piekeren.

De voordelen van slaaptherapie

Uit onderzoek blijkt dat zowat 40% van de mensen die slaappillen nemen, na het volgen van slaaptherapie geen pillen meer nodig hebben. Bijna 90% van de mensen die slaaptherapie volgen, geven na de therapie aan dat hun slaapkwaliteit redelijk tot zeer goed is.

Hoe begin je eraan?

Er zijn erkende slaapklinieken die verbonden zijn aan een ziekenhuis waar je terecht kan voor slaaptraining. Slaaptraining verloopt in verschillende sessies met gespecialiseerde  slaaptherapeuten . Als je ernstige slaapstoornissen hebt, neem je dus best contact op met je arts om slaaptherapie te volgen. Slaaptraining wordt door de meeste mutualiteiten terugbetaald. 

Voor wie slaappillen neemt, is slaaptherapie dus ook een goede aanvulling. Kamp je met een lichtere slaapstoornis waarvoor je geen pillen neemt? Dan kan het lonen om zelf je slaaphygiëne te verbeteren. Daarnaast bestaan er alternatieve slaapmiddelen van natuurlijke oorsprong. Die kunnen je helpen om te ontspannen en sneller in slaap te vallen. Vraag steeds advies aan je arts of je apotheker.

Heel Banner

Recente artikels

Laat een reactie achter

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt
paniekaanvalvermoeidheid