fbpx

Sporten met kniepijn: een goed idee of niet?

Sporten met kniepijnOnze knieën krijgen het vaak hard te verduren. Bij tal van sporten oefenen we er enorme druk op uit, terwijl de knie een van de meest blessuregevoelige en complexe gewrichten in ons lichaam is. Als je kniepijn krijgt tijdens of na het sporten, is voorzichtigheid dus geboden.

Volgens The Journal of Sports Medicine is maar liefst een derde van alle sportblessures te wijten aan knieproblemen. Er zijn twee grote redenen waarom dat niet hoeft te verbazen:

  1. Knieën zijn het grootste en meest gecompliceerde scharniergewricht in het menselijk lichaam. Ze zijn een ingewikkelde puzzel van botten, spieren, pezen, banden en kraakbeen. Deze complexiteit maakt het gewricht gevoelig voor uiteenlopende blessures, van overbelasting over ontstekingen tot spierscheuren.
  2. Knieën moeten een grote last dragen en krijgen een stevige impact te verwerken bij heel wat sporten. Hardlopen en balsporten zoals voetbal of volleybal liggen voor de hand, maar ook tal van andere disciplines zoals dansen of gewichtheffen zijn erg belastend voor de knieën.

Wist je dat je knieën tijdens het hardlopen per stap het equivalent van 3 à 4 keer je lichaamsgewicht moeten opvangen?

Wat doe je best bij plotse kniepijn?

Niet elk pijntje dat je tijdens of na het sporten in je knie voelt, hoeft een reden tot paniek te zijn. Bij hevige pijn of een abnormaal gezwollen knie is het uiteraard belangrijk dat je meteen een arts raadpleegt. In alle gevallen is het een goed idee om de RICE-regel toe te passen. Dit staat voor Rust, Ijs, Compressie en Elevatie.

  • Rust: beperk de beweging van de knie zoveel mogelijk.
  • IJs: koel de knie af met ijs of een cold-pack gedurende 15 tot 20 minuten. Let wel op voor bevriezing, dus het ijs wikkel je best in een handdoek.
  • Compressie: breng een drukverband aan.
  • Elevatie: leg je been omhoog om een optimale doorbloeding te garanderen.

Wanneer mag je terug beginnen sporten?

Als de pijn na het toepassen van de RICE-regel geweken is, kan je voorzichtig terug beginnen te bewegen. Blijft de pijn echter aanwezig, dan is er misschien sprake van een overbelasting of een ontsteking. In zulke gevallen is het verstandig om een paar dagen rust te nemen. Is de pijn ook na de rustperiode niet verdwenen, dan kan je best een arts raadplegen.

Kan je sporten met chronische kniepijn?

Net omdat knieën zo complex zijn, is een duidelijke oorzaak voor blijvende kniepijn  niet altijd aan te wijzen. Een goed functionerende knie hangt immers af van veel factoren: naast de spierkracht, stabiliteit en beweeglijkheid van het kniegewricht zelf kunnen ook de bewegingen van je heup, enkels of voeten een impact hebben op de gevoeligheid van je knieën.

Ook als je kampt met zwakke of gevoelige knieën, kan je zeker nog sporten. Je kiest echter wel beter voor een sport met  weinig impact op de knieën zoals fietsen, zwemmen, aquarobics, wandelen, pilates of yoga.

Kan je kniepijn vermijden?

Of je kniepijn kan voorkomen, hangt natuurlijk voor een stuk af van je eigen lichaam, fitheid en leeftijd. Toch zijn er een aantal zaken waar je kan op letten om kniepijn te vermijden:

  • De gouden regel: luister naar je lichaam. Deel je sportactiviteiten goed in en stel realistische doelen. Heel wat blessures zijn immers te wijten aan overbelasting door een te snelle trainingstoename. Wil je deelnemen aan een hardloopwedstrijd? Zorg dan voor een goed geplande voorbereiding zodat de belasting van je gewrichten en spieren geleidelijk wordt opgevoerd. Doe het rustiger aan bij pijn en neem altijd voldoende rust na inspanningen.
  • Doe knieversterkende oefeningen. Met zogenoemde squats (door de knieën gaan met gestrekte rug) of lunges (uitvalpassen) kan je de spieren rond je knie en in je gehele been versterken, waardoor je ook beter bestand bent tegen blessures. Let wel op: voer ook deze oefeningen geleidelijk op om geen averechts effect te bekomen.

Knieversterkende oefeningen

Lees ook onze tips om gewrichtspijn te vermijden en ontdek de meest gestelde vragen over spier- en gewrichtspijn.

Recente artikels

Laat een reactie achter

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt
Verstuikingnek -en schouderpijn