Spanningshoofdpijn? Met deze tips verminder je de klachten

spanningshoofdpijnEen drukkend gevoel ter hoogte van je slapen en pijnlijke nekspieren: spanningshoofdpijn is geen pretje. Maar hoe geraak je verlost van de meest voorkomende vorm van hoofdpijn? Met deze heldere tips zetten we je op weg.

 

 

 

Hoe herken je spanningshoofdpijn?

Hoe onderscheid je spanningshoofdpijn van een opkomende migraineaanval of een lichte kater door dat glas wijn te veel? De kwaal heeft een aantal specifieke kenmerken:

  • je ervaart een drukkende of knellende pijn rondom de schedel en/of aan beide slapen;
  • de pijn begint geleidelijk en kan enkele minuten duren, maar ook dagen en zelfs weken;
  • je schouder- en nekspieren zijn gespannen;
  • je bent niet misselijk, maar kan wel een verminderde eetlust hebben;
  • de pijn verergert niet als je beweegt;

 Met deze vier tips zet je een rem op je klachten.

1. Maak werk van een goede nachtrust

Voldoende slaap is een essentieel deel van de oplossing. Een gezonde slaaphygiëne is daarbij de eerste stap. Ban schermen resoluut uit de slaapkamer en ook eten, lezen en muziek beluisteren in bed zijn uit den boze. Je bed dient enkel om te slapen.

Daarnaast kan je je nachtrust bevorderen met tal van natuurlijke middelen. Zo zijn er kruiden die je helpen inslapen. Draaien je hersenen nog overuren als je naar bed gaat? Dan bieden onder andere valeriaan en kamille een uitweg. Conventionele slaapmiddelen laat je beter links liggen: ze hebben slechts een tijdelijke werking. Bovendien ligt verslaving op de loer.

2. Streef een gezonde levensstijl na

Een logische binnenkopper. Want een fit lichaam draagt zowat altijd bij aan het voorkomen van pijnklachten. Eet dus evenwichtig, beweeg voldoende, vertoef regelmatig in de buitenlucht en plan op tijd en stond ‘me-time’ in.

3. Vermijd stress

Een opgejaagd gevoel is niet alleen een mogelijke oorzaak van je hoofdpijn, stress kan ook je klachten verlengen. Je hebt er dus alle belang bij om deze stress een halt toe te roepen. Dat kan met simpele ingrepen: kies voor een avondwandeling in plaats van in je luie zetel te hangen, beperk je schermtijd en probeer eens ontspanningsoefeningen of mindfulness.

Neem ook het heft in eigen handen om stress uit je leven te bannen. Praat bijvoorbeeld problemen met collega’s, je partner of vrienden steeds uit, hoe hard je er ook tegenop ziet. Een openhartig gesprek doet wonderen! Maak thuis en op het werk heldere afspraken over de taakverdeling of andere praktische zaken, zodat niet steeds dezelfde problemen de kop opsteken.

Op onze blog ontdek je meer tips om stress de baas te blijven en een goede slaap te stimuleren.

4. Pijnstillers als laatste hulpmiddel

Idealiter geraak je met de vorige drie tips van je spanningshoofdpijn verlost. Is dat niet het geval, of als de pijn te erg is, kan je een pijnstiller nemen of een geneesmiddel dat je nek en schouderspieren ontspant.  

Gebruik in elk geval geen geneesmiddelen om hoofdpijn te voorkomen! Te veel pijnstillers kunnen namelijk leiden tot – jawel – hoofdpijn.

 

Recente artikels

Laat een reactie achter

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt
HuisstofmijtallergieImmuunsysteem