Moe maar niet kunnen slapen: hoe komt dat?

Moe maar niet kunnen slapenJe hebt wallen onder je ogen, je kan je maar moeilijk concentreren en verlangt voortdurend om onder de wol te kruipen. Maar eens je in je bed ligt, kan je de slaap maar niet vatten. Hoe zit de vork aan de steel?  

Slaap is noodzakelijk om goed te functioneren, zowel fysiek als mentaal. ’s Nachts ontspannen je spieren, terwijl je brein de indrukken en gebeurtenissen van de voorbije dag verwerkt.  Bovendien vinden er verschillende processen plaats in je lichaam. Zo neemt bijvoorbeeld de hoeveelheid groeihormonen toe tijdens de slaap.

Vermoeidheid = gebrek aan energie

Slaapstoornissen hebben dan ook een grote impact op je leven. Vaak wekken ze frustratie op: overdag ben je allesbehalve fris, maar ’s avonds lig je urenlang te woelen voor je eindelijk in slaap valt. De reden: om goed te kunnen slapen, moet je niet moe, maar wel slaperig zijn. En dat zijn twee verschillende dingen.

Vermoeidheid is een toestand waarin je verkeert: het lichaam moet even bekomen van een fysieke, mentale of intellectuele inspanning. Je hebt (tijdelijk) een gebrek aan energie, waardoor je je bijvoorbeeld moeilijk kan concentreren en minder oplettend bent. Iedereen is wel eens moe, ongeacht of je slecht slaapt of niet.

Slaperigheid = deel van je bioritme

Slaperigheid, daarentegen, is een biologisch proces en maakt deel uit van je bioritme. Je brein is ‘onderprikkeld’. Het gevolg: je geeuwt en je ogen vallen langzaam dicht. De gedachtenmolen komt tot stilstand en je spieren ontspannen zich. En plots ben je in dromenland.

Stress als cruciale factor

Vermoeidheid kan het in slaap vallen bevorderen, maar dat is geen garantie. Als je de slaap niet kan vatten, is dat vaak te wijten aan stress. Bij overspanning komt er immers meer cortisol vrij in je lichaam. Dat hormoon geeft je meer energie waardoor je – ondanks de druk – toch goed presteert.

Na de inspanning daalt het cortisolgehalte terug naar een normaal niveau. Maar kamp je met chronische stress, dan blijft je lichaam voortdurend alert en lukt indommelen maar moeilijk. Bovendien kan er een vicieuze cirkel ontstaan: je maakt je zorgen over je slechte nachtrust, waardoor je natuurlijk nog minder snel in slaap valt.

Kamp je met inslaapproblemen? Ontdek onze 8 beste tips om te slapen als een roos.

 

Recente artikels

Laat een reactie achter

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt
impact stress op het lichaam