fbpx

Wat is stress en hoe kan je dit herkennen?

stressStress is een normale reactie op een abnormale situatie. Het is een toestand van natuurlijke alertheid die het mogelijk maakt om doelmatig op een gevaarlijke situatie te reageren. Je hart klopt sneller, je hebt een knoop in je buik en je pupillen verwijden. Allemaal lichamelijke reacties die ervoor zorgen dat het lichaam zich kan concentreren op een stressvol moment.

Het is ook bekend als de fight-or-flight –reactie: een manier voor je lichaam om alle middelen in te zetten om een situatie te domineren of te ontvluchten. Normaal volgt er ontspanning na het verdwijnen van de stressfactor. Daar waar acute stress positief is en een tijdige respons op een uitdaging mogelijk maakt, verstoort langdurige stress, het sociaal en professioneel functioneren.

Alarm, weerstand en uitputting

Dit zijn de drie fases van stress. In de alarmfase scheidt het lichaam adrenaline af en staan alle zintuigen op scherp: denkvermogen, waakzaamheid, geheugen en gezichtsscherpte. Wanneer deze situatie aanhoudt, komt het lichaam in verzet en monopoliseert het andere middelen om zijn evenwicht terug te vinden. Tenslotte, wanneer de stressprikkel aanhoudt (onzekerheid, ziekte, angstige persoonlijkheid, pesterijen …), kan het lichaam het niet meer aan en raakt het uitgeput.

Stress herkennen

Stress volledig vermijden is onmogelijk, je moet er mee leren omgaan. Belangrijk hierbij is om te herkennen wanneer je lichaam aangeeft dat het te veel wordt. Enkele signalen moeten een belletje doen rinkelen:

  • vermoeidheid
  • hoofdpijn
  • spierspanning
  • rugpijn
  • angst
  • gebrek aan eetlust
  • verstoorde slaap
  • verminderd libido en geheugen
  • concentratiestoornissen
  • zich overweldigd voelen door een bestaande situatie
  • vermijdingsgedrag
  • gevoel van verwaarlozing
  • gevoel van permanente dwang

Als je deze stressindicatoren herkent, kan je deze nog tijdig aanpakken om te voorkomen dat je in een burn-out terecht komt. De eerste stap bestaat er dus in deze signalen te herkennen

Welke aanpak?

Stress management

Heb je vooral stress op het werk?  Er bestaan verschillende programma’s voor stressmanagement die hulp bieden om in te werken op emoties, eigen vermogen en gedrag. Deze programma’s  helpen om verschillende stressfactoren op het werk te identificeren en grenzen te bepalen tussen werk en privé.

Controleer je e-mails niet thuis. Neem de tijd om je batterijen weer op te laden. Leer je ontspannen. Vanaf de eerste waarschuwingssignalen is het best om erover te praten met je baas, met familieleden, vrienden, je arts of apotheker. Vervolgens moeten de professionele problemen worden aangepakt om zo ook een rustiger leven te leiden thuis en zodat je minder onderhevig bent aan stress.

Ongeacht welk beroep je uitoefent, is het belangrijk om tijd vrij te maken voor jezelf en je gezin. Af en toe volledig afstand te nemen van je werk en te rusten door bijvoorbeeld een vakantie in te plannen en er even tussenuit te gaan.

Planten tegen stress

PassiebloemPlanten zoals passiebloem (Passiflora incarnata), haver (Avena sativa), citroenmelisse (Melissa officinalis) en valeriaan (Valerina officinalis) worden gebruikt in verschillende geneesmiddelen om symptomen van mentale stress te verlichten en de slaap te bevorderen.

Naast stress management en planten zijn er nog enkele manieren om stress op een natuurlijke manier te bestrijden. Lees hiervoor zeker onze blogpost “Hoe omgaan met stress? Dit zijn onze vijf beste tips”.

Recente artikels

Laat een reactie achter

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt
remedies slaaptekortHaver