Blijven bewegen tijdens thuiswerk: 4 tips

Blijven bewegen bij thuiswerkThuiswerk heeft zo zijn voordelen: minder woon-werkverkeer, meer qualitytime, en je kan ongemerkt in je pyjama werken. Een keerzijde van de medaille is dat we veel minder bewegen. Ontdek enkele eenvoudige tips om te blijven bewegen bij thuiswerk.

Met de fiets naar kantoor of naar het station, de trap nemen naar je bureau en ‘s middags naar de winkel wandelen voor een broodje: er zijn verschillende manieren om op kantoor je werkdag met beweegmomenten te doorbreken. Voor wie vaak thuiswerkt, valt soms meteen een heel stuk beweging weg. Nochtans is gekend dat bewegen gezond is. Regelmatig bewegen verlaagt het risico op chronische ziektes zoals diabetes, hart- en vaatziekten en depressies.

Die beweging hoeft geen intensieve work-out te zijn. Matig intensief bewegen en zelfs rechtstaan heeft al een positieve impact. Zo raadt het Vlaams Instituut Gezond Leven ‘wisselwerken’ aan: elk halfuur even rechtstaan. Regelmatig je bureaustoel verlaten om je benen te strekken stimuleert de vetverbranding en verlaagt het risico op hart- en vaatziekten, type 2-diabetes en rugpijn.

Bewegen tijdens thuiswerk

Hoe kan je beweging integreren in een ritme van zittend (thuis)werk? De kunst bestaat erin om een aantal kleine veranderingen door te voeren die op termijn een gewoonte worden. Hieronder vind je enkele eenvoudige tips om beweging een plaats te geven in je thuiswerkroutine.

1. Kies een vast beweegmoment

Bepaal één vast beweegmoment en integreer dat in je dagschema. Denk aan stretchen bij het opstaan, een wandeling maken tijdens je lunchpauze of ’s avonds spieroefeningen doen.

2. Combineer werk en beweging: wisselwerken

We staan er niet bij stil, maar bijna alles kan je bewegend of rechtopstaand doen: bellen, nadenken, mailen … Sta en zit afwisselend achter je bureau, doe bureaustoeloefeningen en loop een paar keer extra de trap op en af.

Een klassieker is om geen thermos koffie of fles water op je bureau te zetten, maar heen en weer te lopen met een klein glas. Nog een goede tip: installeer pauzesoftware op je laptop, die je eraan herinnert op het juiste moment even te bewegen. Zet ook de printer een eindje van je bureau af.

3. Combineer huishoudelijk en professioneel werk

Steek tussendoor een lading was in, leeg de vaatmachine of combineer je koffiepauze met een rondje stofzuigen. Ga je om boodschappen, overweeg ook eens om met de fiets of te voet te gaan.

4. Haal je springtouw van onder het stof

Sta je open voor iets intensievere oefeningen? Doe dan eens hefoefeningen met een gewicht of leef je uit met een springtouw. Loop een paar rondjes of doe enkele diepe uitvalspassen (lunges). Daarbij stap je met één been naar voren in een hoek van 90°, terwijl je achterste been gestrekt bijna de grond raakt.

Niet te veel tegelijk

Let op dat je het gebrek aan dagdagelijkse beweegmomenten niet gaat overcompenseren met een plotse, intensieve training na de werkuren. Wie ineens intensief gaat bewegen, loopt het risico op een blessure. Bouw dus je bewegingsschema geleidelijk aan op. Bij intensievere training is het belangrijk je spieren eerst goed op te warmen. Toch een spierletsel opgelopen? Koel zo snel mogelijk met ijs en rust minstens 48 uur. Is de pijn daarna nog niet beter, raadpleeg dan je huisarts.

Heel Banner

 

 

Recente artikels

Laat een reactie achter

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt
Tips stress thuiswerk