fbpx

Ben je overspannen? 5 signalen om op te letten

OverspannenHoge werkdruk, dagelijkse files en tal van sociale verplichtingen: zowel onze agenda als ons hoofd zitten er vol van. We vinden moeilijk rust en liggen soms letterlijk wakker van de spanning. Voor even kan ons lichaam dat wel aan, maar als we langere tijd aan deze stressvolle en gespannen levenshouding blijven vasthouden, loert het gevaar van overspanning om de hoek. Herken je de volgende 5 signalen bij jezelf, een vriend of een collega? Dan is het tijd om in te grijpen!

Overspannen geraak je na een periode van langdurige stress of uitputting. Het is de fase tussen een geïsoleerde stresssituatie en een totale burn-out. Om te vermijden dat je volledig opbrandt, is het belangrijk om naar je lichaam te luisteren. Met deze 5 signalen trekt je lichaam als het ware aan de alarmbel om jou duidelijk te maken dat het zijn limiet bereikt heeft en dat je het rustiger aan moet doen.

1. Je kunt je moeilijk concentreren

Dit is een van de eerste symptomen van overspanning. Door het gebrek aan slaap en energie voel je je erg rusteloos. Hierdoor kun je moeilijk je concentratie vasthouden tijdens dagelijkse activiteiten, zoals werken of autorijden. In een volgende fase gaat je kortetermijngeheugen achteruit en begin je sneller informatie te vergeten. Eén van de gevolgen is dat je de controle over situaties verliest.

2. Je bent prikkelbaar

Zeker in het begin reageer je anders en vooral heviger of bozer als iets niet volgens plan loopt. Je hebt een kort lontje en ergert je aan alles en iedereen. Hierdoor is elke opdracht of elk probleem een reden om je op te winden. Wanneer je voortdurend gespannen blijft rondlopen, kun je zenuwtrekjes beginnen vertonen waar je voordien nooit last van had. Betrap je jezelf erop dat je voortdurend nerveus trilt met je been, tikt met je voet of tokkelt met je vingers?

3. Je ‘kunt niet meer’

Na een tijdje is de energie dan echt op. Het kost je veel moeite om aan een opdracht te beginnen en je zin voor initiatief lijkt verdwenen. Dat is niet alleen zo op je werk, maar ook thuis. Je voelt je je zodanig opgebrand dat je niet langer kunt genieten van dingen die je voordien blij maakten. Het voelt als een lastige opgave om af te spreken met anderen, zelfs met je beste vrienden. Daarom heeft deze energiedip ook belangrijke gevolgen voor je gemoed. Je voelt je somber, onzeker en bang.

4. Je loopt voortdurend te piekeren

Piekeren, we betrappen onszelf er allemaal wel eens op. Neemt je gepieker echter extreme proporties aan, dan dreig je in een vicieuze cirkel verzeild te raken: je slaapt slecht, je voelt je overdag energieloos en je blijft voortdurend met dezelfde negatieve gedachten rondlopen. Overspannen gepieker herken je aan volgende zaken:

  • Je denkt niet probleemoplossend, maar piekert als het ware ‘rond’ het probleem
  • Je kunt niet stoppen met piekeren en neemt het zelfs mee in je slaap
  • Je zit gevangen in een negatief denkpatroon en raakt er niet uit
  • Je piekert steeds over dezelfde onderwerpen

5. Je lichaam kan niet meer mee

Na een langere periode van overspanning gaat je lichaam hard op de rem staan. Allerlei kwaaltjes en problemen steken de kop op. Ze komen vaak in combinatie met elkaar voor en dat maakt ze net gevaarlijk. De meest voorkomende lichamelijke spanningsklachten zijn:

  • Aanslepende vermoeidheid
  • Afnemende weerstand
  • Hartkloppingen, verhoogde bloeddruk, verhoogde cholesterolwaarden
  • Maagpijn, darmstoornissen, slechte eetlust
  • Slapeloosheid
  • Spierpijn, hoofdpijn, rugpijn

De beste remedie tegen overspannen zijn is rust. Lees ook onze 5 beste tips om met stress om te gaan.

Recente artikels

Laat een reactie achter

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt
StressSlapeloosheid