Heeft het zomeruur impact op onze gezondheid?

zomeruurWanneer het zomeruur ingaat, draaien we de klok een uur vooruit. Sommige mensen merken daar niets van, anderen hebben last van ‘lentemoeheid’, zijn prikkelbaar en kunnen zich slechter concentreren. Na enkele dagen verdwijnen die klachten. Maar welke impact heeft de jaarlijkse overstap naar de zomertijd nu juist op onze gezondheid?

Om met de deur in huis te vallen: er is geen eenduidig antwoord op die vraag. Zo zijn de gevolgen van de uursverandering afhankelijk van je eigen dagritme. Ben je eerder een avondmens en dus vooral ’s avonds actief? Dan heb je mogelijk wat meer last van de overgang naar de zomertijd.

Als avondmens ga je van nature laat naar bed en slaap je het liefst uit. Met de wissel naar de zomertijd word je ’s avonds niet eerder moe, maar voel je het verplichte uurtje vroeger opstaan ’s morgens des te meer.

Onderzoek contra …

Wanneer we naar de wetenschappelijke literatuur kijken, spreken de vele studies naar de invloed van het zomeruur elkaar tegen.

Zo zou volgens een aantal Scandinavische studies het aantal hartaanvallen en beroertes vlak na de overgang naar de zomertijd met respectievelijk 5% en 8% stijgen. Dat geldt vooral voor 65-plussers en mensen met hartproblemen. Ander onderzoek toont aan dat mensen in de eerste dagen na de uursverandering meer slaap- en kalmeermiddelen gebruiken. Nog een studie wijst dan weer uit dat na de uursverandering meer verkeers- en arbeidsongevallen plaatsvinden.

Biologische klok in de war

Het staat vast dat de overstap naar het zomeruur onze biologische klok in de war stuurt. Door altijd op hetzelfde tijdstip op te staan en hierbij natuurlijk daglicht te zien, krijgt je brein het signaal dat het tijd is om wakker en actief te worden. Door de klok een uur naar voren te draaien, doorbreken we deze cyclus van donker en licht. Het mogelijks gevolg: we voelen ons moe, hebben een slecht humeur en zijn minder alert.

Minder slaap

Bovendien gaan we bij de start van het zomeruur doorgaans niet vroeger naar bed, ondanks het feit dat we een uur vroeger moeten opstaan. We slapen dus minder lang. Onderzoek wijst uit dat we de maandag na de uursverandering zo’n 40 minuten minder hebben geslapen, wat allerlei klachten kan veroorzaken.

Hoe voorkom je negatieve gevolgen van het zomeruur?

Pas geleidelijk je slaapritme aan in de dagen vóór de uursverandering. Je kan anticiperen op het uurtje minder slaap door elke avond een kwartiertje eerder naar bed te gaan en op te staan. Verduisterende gordijnen en jezelf ’s avonds niet blootstellen aan fel licht helpen om sneller in slaap te vallen.

Geniet daarnaast zoveel mogelijk van de zon, zeker in het weekend van de uursverandering. Zonlicht is immers de beste remedie tegen een ontregelde biologische klok. Tip: bescherm je huid met een goede zonneblokker of -crème, want de voorjaarszon kan al aardig ‘prikken’.

Tenslotte kan voldoende lichaamsbeweging ervoor zorgen dat je ’s avonds “goed moe” bent en je vroeger/gemakkelijker in slaap valt.

Meer weten over de impact van het zomeruur?

Prof. dr. Olivier Mairesse, slaapdeskundige aan de VUB, legt het kort en bondig uit.

 

 

Heel Banner

Recente artikels

Laat een reactie achter

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt
Tips stress thuiswerk