Tenniselleboog of golfelleboog: ken jij het verschil?

Tenniselleboog golfelleboogIedereen heeft wel al eens gehoord van een tenniselleboog, maar ken je ook de golfelleboog? Beide blessures hebben gelijkaardige oorzaken, maar kennen wel andere symptomen. Bovendien is de benaming nogal misleidend: slechts 5% van de mensen met een tenniselleboog tennist effectief en ook wie met een golfelleboog kampt, is doorgaans geen golfer. Deze overzichtelijke tabel maakt een einde aan de verwarring.

 

Tenniselleboog

Golfelleboog

Wat is het?Een ontsteking van de pezen rond je elleboog, die ervoor zorgen dat je je pols kan strekken. Denk aan een sleutel omdraaien of een schoteldoek uitwringen.

Bij een chronische ontsteking kunnen er scheurtjes ontstaan.
Een ontsteking van de pezen rond je elleboog, die ervoor zorgen dat je je pols kan plooien. Daardoor kan je bijvoorbeeld een fles openen.

Ook hier kan de pees scheurtjes oplopen als je geen behandeling opstart.
Symptomen • Pijn aan de buitenkant van je elleboog, vooral wanneer je je arm strekt en je pols omhoog beweegt.
• Minder kracht in je arm.
• De pijn kan uitstralen naar boven), of naar beneden (van de onderarm tot aan je vingers).
• Pijn aan de binnenkant van de elleboog, vooral wanneer je je arm strekt en je pols omlaag beweegt.
• Minder kracht in je arm.
Hoe vaak komt het voor? 2% van de Belgische bevolking krijgt ooit een tenniselleboog. 0,5% van de bevolking kampt in zijn leven met een golfelleboog.
Oorzaken Overbelasting ligt aan de basis van de peesontsteking. Die wordt uitgelokt door:
• vaak dezelfde draaibeweging uitvoeren. Denk aan tennissen, kuisen of schroeven indraaien.
• het gebruik van trillend gereedschap.
Hoe kan je de pijn verminderen? Om de pijn te verlichten kan je de pijnlijke plek twee maal per dag gedurende tien minuten masseren met een ijsblokje. Let wel op voor vrieswonden. Daarnaast kan een ontstekingsregulerende crème soelaas bieden. Cortisone-injecties zijn af te raden: hoewel de klachten snel verbeteren, zorgen ze op lange termijn voor sneller herval.

3 tips die de genezing bevorderen

Een peesontsteking aan de elleboog geneest zonder behandeling meestal binnen de 12 tot 18 maanden. Bij een golfelleboog is de overbelasting vaak minder erg, waardoor die doorgaans sneller geneest. Toch kan de kwaal behoorlijk lang blijven aanslepen, waarbij zelfs een chirurgische ingreep niet altijd een definitieve oplossing biedt. Gelukkig zijn er wel andere tips die de genezing stimuleren.

1. De gouden regel: luister naar je lichaam

Het is de vuistregel bij zowat elke blessure: luister naar de signalen van je lichaam. Bij pijn is rust de eerste en allerbelangrijkste maatregel. Geef je pees daarom minstens vier weken de tijd om te herstellen. Bouw daarna gelijkmatig je bewegingsintensiteit terug op.

2. Ga overbelasting uit de weg

Achterhaal welke repetitieve beweging aan de basis ligt van de overbelasting en vermijd die indien mogelijk. Daar is soms een aanpassing van je werk of een andere sporttechniek voor nodig. In het laatste geval kan je ook je elleboog laten tapen of een elleboogbandje dragen.

3. Leer je pezen stretchen

Bij stretchen warm je je spieren en pezen op vooraleer je beweegt, waardoor de kans op een ontsteking of andere blessures flink verkleint. Je elleboogpezen stretchen is echter niet eenvoudig. Een kinesitherapeut kan je de techniek aanleren. Doe dit niet op eigen houtje: slecht uitgevoerde oefeningen halen niks uit of verergeren zelfs de situatie.

Het ene letsel is duidelijk het andere niet. Vooral over kwetsuren aan ons bewegingsapparaat bestaat soms verwarring. Ontdek de verschillen tussen verstuikingen, verrekkingen en kneuzingen.

Recente artikels

Laat een reactie achter

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt
Pijn in bovenbeen