Verstuiking, verrekking of kneuzing: ken jij het verschil?

Het ene letsel is het andere niet. Vooral over kwetsuren aan ons bewegingsapparaat bestaat soms verwarring. Wat zijn de verschillen tussen verstuikingen, verrekkingen en kneuzingen precies? In deze overzichtelijke tabel ontwarren we voor jou de knoop.

 

Verstuiking / Verzwikking

Verrekking


Kneuzing

Wat is het?Een uitrekking of scheur in een gewrichtsband die voor de stabiliteit zorgt.
Een uitrekking in de aanhechting van een spier of pees.
Beschadiging van onderhuids weefsel, soms met bloeduitstorting.
Meest voorkomende oorzaakDoor te vallen of slecht neer te komen, komt een gewricht in een onnatuurlijke positie, waardoor gewrichtsbanden rekken of scheuren.
Overbelasting door herhaalde bewegingen of intensief sporten, iets optillen dat te zwaar is of erg zware arbeid verrichten. Door te vallen, ergens tegenaan te lopen of gekneld te raken, wordt onderhuids weefsel samengedrukt, wat fijne bloedvaatjes beschadigt.
Waar komt het meestal voor?Kwetsbare gewrichten bij een val of plotse draaiing zoals enkels, polsen, knieën en vingers.
Gebieden die gevoelig zijn voor overbelasting, zoals rug, schouder, kuit of hamstrings.
Kneuzingen komen vaak voor aan de onderarmen, de onderbenen, de ribben of in het gezicht.
Hoe lang duurt het ongeveer?
Bij een normale verstuiking kan je na 2 à 3 weken terug normaal bewegen.
Afhankelijk van de ernst geneest een verrekking na 3 à 4 weken.
Afhankelijk van de ernst duurt een kneuzing tussen 2 en 6 weken.
Wat kan je eraan doen?De beste respons is altijd om de RICE-regel toe te passen:

  • Rust: beperk de beweging van het gekwetste ledemaat zoveel mogelijk. 

  • IJs: koel de kwetsuur af met ijs of een coldpack gedurende 15 tot 20 minuten.

  • Compressie: breng een drukverband aan. 

  • Elevatie: leg het ledemaat omhoog om een optimale doorbloeding te garanderen.


  • Na verloop van tijd kan je rustig proberen bewegen om het herstel te bevorderen. Merk je echter dat de pijn ook na 3 à 4 dagen niet mindert? Dan contacteer je best een arts.


Voorkomen is beter dan genezen: 5 tips

Welk letsel je ook precies hebt opgelopen, het is altijd beter om kwetsuren te proberen vermijden of er toch zeker voor te zorgen dat ze niet erger worden. Met deze tips voorkom je kneuzingen, verrekkingen én verstuikingen:

  • Beweeg voldoende: door regelmatig te bewegen, worden de spieren rond je gewrichten versterkt, wat voor meer soepelheid en stabiliteit zorgt.
  • Luister naar je lichaam: schat je eigen conditie realistisch in. Warm altijd goed op en stretch regelmatig. Door je trainingsintensiteit geleidelijk op te bouwen, kan je al heel wat verrekkingen vermijden. Stop ook steeds met sporten als je pijn voelt en probeer zeker niet ‘door de pijn te gaan’.
  • Neem voldoende rust: door goed te rusten, geef je je spieren en gewrichten de kans om zich te herstellen. Bovendien ben je alerter als je uitgerust bent, dus zo vermijd je misschien een ongelukkige valpartij of verkeerde beweging.
  • Controleer je gewicht: een gezond gewicht kan helpen om kwetsuren te vermijden.
  • Eet evenwichtig: mensen die een letsel hebben opgelopen, worden aangeraden voedingsmiddelen te eten die rijk zijn aan de vitaminen C en E (als antioxidant) en vitamine D en calcium (voor de botgroei).
Recente artikels

Laat een reactie achter

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt
Sporten met kniepijn