De oorzaken van pijn in de bovenrug op een rij

Hoge rugpijnWie rugpijn heeft, heeft meestal last in de onderrug. Maar ook in de bovenrug kunnen pijnlijke klachten ontstaan. De pijn kan zelfs uitstralen naar de borstkas of de nek en  en jouw dagelijkse activiteiten grondig verstoren. Ontdek hier de oorzaak van hoge rugpijn en enkele tips om de kwaal te voorkomen.

 

 

Wat is pijn in de bovenrug?

Pijn in de bovenrug is een eerder zeldzame vorm van rugpijn omdat het bovenste deel van de rug doorgaans minder belast wordt. Deze pijn manifesteert zich het meest tussen de schouderbladen, maar kan evengoed voorkomen onderaan de nek of ter hoogte van de ribbenkast. Als gevolg van de rugpijn kan dit ook hoofdpijn en ademhalingsmoeilijkheden uitlokken. Meestal ontstaat deze vorm van rugpijn geleidelijk, waarbij de pijn steeds erger wordt steeds frequenter opduikt. Deze pijn kan acuut zijn als gevolg van bepaalde activiteiten of chronisch, waarbij de pijn ernstige gevolgen kan hebben op zowel het fysieke als het mentale welzijn.

Hoe wordt hoge pijn in de bovenrug veroorzaakt?

Net zoals bij lage rugpijn, is de oorzaak moeilijk te achterhalen en vaak zeer uiteenlopend. Zo kan de oorzaak van fysieke aard zijn (zoals een verkeerde zithouding) of van psychische aard als gevolg van langdurige stress.

De meest voorkomende oorzaken zijn:

  • Een verkeerde houding: komt veel voor bij personen die een zittend beroep uitoefenen en dus vele uren aan een bureau zitten.
  • Een ongeval: denk maar aan een ongeval met de auto waarbij ruggenwervels verschuiven.
  • Ook stress wordt gezien als een belangrijke oorzaak van (hoge) rugpijn. Bij stress komen de spieren onder spanning te staan, waardoor men pijn kan ervaren.
  • Bij een zwangerschap wordt de rug extra belast waardoor ook pijn in de bovenrug kan optreden.

Tips bij pijn in de bovenrug

Bij rugpijn is het altijd aanbevolen om een arts te raadplegen. Daarnaast bestaan er verschillende oefeningen waarmee je de pijn kan verzachten.

Rotatie van de bovenrug: dit is een oefening om de bewegelijkheid van de rug te stimuleren.

  1. Ga op je handen en knieën zitten.
  2. Zwaai je linkerarm onder je rechterschouder door en terug.
  3. Herhaal dit een paar keer en doe de oefening vervolgens met je rechterarm.

Plafond tikken: voer deze oefening uit om de stabiliteit van jouw rug te bevorderen.

  1. Neem in elke hand een licht gewicht.
  2. Ga op de rug liggen met de knieën gebogen en de voeten plat op de grond.
  3. Strek je armen met de gewichten voor je gezicht uit en probeer deze een paar keer te strekken alsof je het plafond wil raken. Belangrijk hierbij is dat je schouders van de grond komen.

Schouderpositionering: deze oefening heeft ook een stabiliserende werking.

  1. Ga op een krukje of bankje zitten zonder leuning.
  2. Probeer een zo recht mogelijke rug te maken. Een trucje om te weten of je goed zit, is kijken of in zijaanzicht jouw oren en schouders op dezelfde (verticale) lijn zitten.
  3. Beweeg vervolgens jouw schouders naar beneden en lichtjes naar binnen.
  4. Het kan helpen om je borstbeen lichtjes te liften.
  5. Hou deze houding 10 seconden aan.

Bovenrug strekken: een oefening om de rugspieren te stretchen.

  1. Ga op je handen en knieën zitten.
  2. Plaats de handen naar voor en beweeg je borst naar de grond. Ten gevolge hiervan zal je bovenrug strekken.
  3. Hou deze oefening 10 seconden aan.

Het begrijpen van de werking, symptomen en oorzaken van stress helpt je om er beter mee om te gaan.

Heel Banner

Recente artikels

Laat een reactie achter

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt
Arnica