Wat is een tenniselleboog en hoe kan je het voorkomen?

 In Spierpijn, Spierpijn
Tenniselleboog

Een tenniselleboog, het is veel voorkomend maar wat is het nu eigenlijk precies? In feite gaat het om een ontsteking of irritatie ter hoogte van de aanhechting van de pezen aan de buitenkant van de elleboog. Bovendien kan een tenniselleboog ook gepaard met krachtvermindering en bij een hardnekkige tenniselleboog is er na behandeling zelfs een operatie nodig. Je kan het dus maar beter voorkomen, want zelfs als er geen operatie nodig is, duurt het even om een tenniselleboog te genezen!

Waaraan herken je een tenniselleboog?

Een tenniselleboog geeft soms stramheid of stijfheid van de elleboog. Maar vaak ook hevige pijnen, voornamelijk aan de buitenkant van je elleboog kunnen hiervan een symptoom zijn. Omdat de voorarmspieren van de elleboog over de bovenzijde van de onderarm naar de pols en vingers lopen, kan de pijn uitstralen naar je pols en handrug. De uitstralingspijn kan in sommige gevallen zelfs tot aan de bovenarm en schouder gaan.

De pijnen manifesteren zich soms al bij heel eenvoudige dagelijkse hef- en draaibewegingen zoals een kopje koffie of thee vasthouden, een hand geven, een deur openen of afwassen.

Ook wringbewegingen zoals het uitwringen van een dweil of tilbewegingen – zoals het dragen van een koffer – kunnen pijnlijk zijn. Ook krachtverlies bij bewegingen met arm en hand is een klassiek symptoom.

Hoe ontstaat een tenniselleboog?

Een tenniselleboog krijg je niet van de ene dag op de andere. Overbelasting ontstaat door het veelvuldig herhalen van dezelfde hef-, draai- of wringbewegingen. Ook langdurige handelingen met trillende machines zijn risicovol. In beide gevallen kan de pees overbelast en daardoor ontstoken geraken. Blijf je de ontstoken pezen verder belasten dan ontstaat een chronische ontsteking.

Wie krijgt een tenniselleboog?

Statistisch gezien, maken zowel mannen als vrouwen er evenveel kans op en dan hoofdzakelijk mensen tussen de 30 en 50 jaar oud. Hoewel de naam anders doet vermoeden, hebben tegenwoordig niet enkel mensen die vaak tennissen hier last van. Tennisrackets werden vroeger uit hout gemaakt, wat de arm meer belastte dan de huidige rackets uit kunststof.

Hoe voorkom je een tenniselleboog?

Het komt er simpel gezegd op aan de bewegingen te herkennen die bij jou een tenniselleboog kunnen veroorzaken. Ontdek wat je kan doen om die pezen minder onder druk te zetten:

  • Doe rekoefeningen: stretch de spier waar de pees aan vastgehecht zit. Met het rekken trekt de spier minder hard op de pees die aan het bot vastzit.
  • Las bij belastende bewegingen regelmatig kleine pauzes in en beweeg vingers, polsen, armen en schouders om de doorbloeding in de pezen te verbeteren.
  • Hou het fit en gezond: tabak en stress vergroten de kans op ontstekingen allerlei, dus ook op een tenniselleboog.

Tips om een tenniselleboog te vermijden

De typische belastende bewegingen zijn voor iedereen anders. Per type beweging zijn er specifieke tips om overbelasting te vermijden.

Werk je vaak met een muis aan de computer?

  • Laat onderarm en elleboog rusten op het bureaublad of op de armleggers van je bureaustoel.
  • Maak voldoende plaats om ruime bewegingen te kunnen maken met je muis.
  • Werk consequent vanuit de onderarm, niet vanuit de pols.
  • Werk met de muis zo dicht mogelijk bij je lichaam.
  • Neem je hand van de muis als je ze niet gebruikt. Op de muis liggend is er toch spierspanning.
  • Kies een muis aangepast aan de grootte van je hand.
  • Zoek bij voorkeur een ergonomische muis waarbij hand en vingers in een ontspannen houding liggen.

Moet je regelmatig iets tillen of grijpen?  

  • Beperk je handelingen in duur en probeer de onderarmen voldoende te laten rusten.
  • Zoek alternatieve werkwijzen.
  • Wissel je handelingen voldoende af.
  • Doe spierversterkende oefeningen voor de pols en onderarm.

Maak je vaak gebruik van trillende machines zoals boor-, schuur- of slijpmachines?

  • Draag dempende handschoenen.
  • Beperk de blootstellingstijd en probeer de onderarmen voldoende te laten rusten.
  • Wissel je handelingen voldoende af.

Beoefen je een racketsport?

  • Probeer een techniek te ontwikkelen waarbij je je onderarmen niet overbelast. 
  • Zorg voor het juiste racket.
  • Speel niet met oude tennisballen.
  • Vermijd slagen vanuit de pols.
  • Zet geen kracht op de bal met enkel je onderarm maar met je volledige arm.
  • Doe regelmatig rekoefeningen en spierversterkende oefeningen voor de pols en onderarm.

Tenniselleboog: behandeling

Als je toch een tenniselleboog hebt opgelopen, dan hoef je nog niet onmiddellijk geopereerd te worden. Meestal kan een tenniselleboog genezen zonder dat er een operatie nodig is.

Tenniselleboog: behandeling zonder operatie

Om je tenniselleboog te behandelen zonder operatie laat je jouw belaste elleboog best zoveel mogelijk rusten. Je moet je pezen zoveel mogelijk proberen te ontspannen. Hierbij kan een brace dragen nuttig zijn. Let daarbij ook zeker op dat je de brace op de juiste manier draagt. De pijn en ontsteking kunnen onder meer worden verlicht door ijs aan te brengen. Ook kinesitherapie speelt een belangrijke rol bij het herstelproces. Je leert om de spieren opnieuw sterker en soepeler te maken. Verder bestaan er nog andere soorten behandelingen voor een tenniselleboog waarbij geen operatie nodig is. Een voorbeeld hiervan is inspuitingen met het eigen bloed.

Tenniselleboog: behandeling met operatie

Als de situatie na drie tot zes maanden nog steeds niet verbeterd is met de behandeling, dan is er een operatie nodig om je tenniselleboog te genezen. Tijdens de operatie worden littekenweefsel en ontstekingsweefsel van de peesaanhechting verwijderd. Je mag dezelfde dag van de operatie nog naar huis. Hou er wel rekening mee dat je zelf niet meer met de auto mag rijden die dag, aangezien je voor de operatie onder volledige verdoving moet.

Tenniselleboog: hersteltijd na operatie

De eerste twee weken na operatie is het aangewezen om je arm zoveel mogelijk hoger dan het hart te houden om de zwelling te verminderen. Het is bovendien ook belangrijk om je schouder en vingers in beweging te houden. Na twee weken worden de hechtingen van de operatie verwijderd. Je mag de elleboog dan opnieuw bewegen, maar je zal vooral merken dat je in het begin moeizaam zal bewegen. Via kinesitherapie leer je oefeningen aan om de kracht in je arm opnieuw op te bouwen. Na zes weken mag de pees opnieuw volledig worden belast. Hou er wel rekening mee dat de tenniselleboog pas na drie tot zes maanden volledig genezen is.

Referenties

https://www.uzgent.be/patient/zoek-een-arts-of-dienst/orthopedie-en-traumatologie/orthopedie-bij-volwassenen/elleboog/tenniselleboog

https://www.gezondheidenwetenschap.be/richtlijnen/tennis-en-golferselleboog

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/tennis-elbow/symptoms-causes/

https://www.nhs.uk/conditions/tennis-elbow/

https://orthoinfo.aaos.org/en/diseases–conditions/tennis-elbow-lateral-epicondylitis/

https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/7049-tennis-elbow-lateral-epicondylitis

https://www.healthdirect.gov.au/tennis-elbow

https://www.uofmhealth.org/health-library/hw225372

https://www.webmd.com/pain-management/take-care-tennis-elbow

Medische revisie door Peter De Smet, Scientific & Medical Education Manager & Bert Hannosset, M.D.

Lees meer over tenniselleboog:

Ken jij het verschil tussen een tenniselleboog en een golfelleboog?

Ontdek meer over spier- en gewrichtspijn

Recente artikels
Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt
gezonde gewrichtenlichamelijke klachten door stress: spierpijn