Stoppen met piekeren: 3 praktische tips om piekeren een halt toe te roepen

PiekerenIedereen ligt wel eens wakker van een belangrijke beslissing of een knellend probleem. Maar wanneer slaat nadenken om in piekeren? En vooral: hoe geraak je ervan verlost?

 

 

 

 

Het verschil tussen piekeren en nadenken

Nadenken is normaal en neutraal. Bij piekeren, daarentegen, focus je voortdurend op de negatieve aspecten van een situatie. Dat kan over het verleden gaan (‘had ik maar’) of de toekomst (‘wat als?’). Dat aanhoudend doordenken leidt zelden tot een oplossing, maar vraagt wel veel energie. Bovendien kan piekeren angstgevoelens en slaapproblemen veroorzaken. Die negatieve gevoelens leiden tot nog meer piekeren, waardoor je in een vicieuze cirkel terechtkomt.

3 tips om minder te piekeren

1. Deel je gedachten op in 2 categorieën

Om te voorkomen dat je eindeloos blijft doormalen, kan je een vast piekermoment inplannen. Tijdens dat ogenblik (bijvoorbeeld een halfuur) schrijf je alle problemen neer en deel je die op in twee categorieën:

  1. Zaken waar je niets aan kan doen en die je moet leren accepteren. Bijvoorbeeld: Wat als ik morgen niet op tijd op mijn werk geraak door de file?
  2. Problemen die je wel kan oplossen, zoals: ik heb mijn vrienden al lang niet meer gesproken.

Bekijk meteen wat je precies kan doen om grip te krijgen op de tweede categorie. In dit geval: je vrienden bellen of een berichtje sturen om af te spreken. Op die manier los je de problemen op van de tweede categorie en neem je bovendien makkelijker afstand van de eerste categorie.

2. Splits piekergedachten op in praktische vragen

Kan je de ‘piekervragen’ niet loslaten? Deel dan een algemene vraag op in concrete en specifieke bijvragen. Bij piekeren denk je immers heel algemeen na over een probleem, waardoor je nooit tot een oplossing komt. Bijvoorbeeld: waarom heb ik nooit geluk in de liefde? Kap je die vraag in kleinere, concrete stukken, kan je wel verder geraken. Enkele voorbeelden:

  • Waren er al langer signalen dat de relatie niet goed ging?
  • Was ik echt gelukkig?
  • Hadden we een toekomst samen?
  • Wat was de concrete aanleiding voor de breuk?

3. Creëer een positieve spiraal

Piekeren kan op termijn uitgroeien tot een gewoonte, die wordt getriggerd door bepaalde gevoelens. Zo kan een periode van veel piekeren neerslachtigheid teweeg brengen. Die neerslachtigheid zet dan weer aan tot meer gepieker, waardoor je op den duur moeilijk kunt losbreken van je piekergedrag

Sta daarom elke dag minstens een keer stil bij iets dat je een goed gevoel geeft en je waardevol vindt: familie en vrienden, een ontspannende hobby, natuurmomenten… Focus je op die ‘geluksbrengers’. Zo maak je werk van een positieve spiraal. Door je focus te richten op dingen die jou energie geven, duw je de triggers van je piekergedrag naar de achtergrond.

Heel Banner

Recente artikels

Laat een reactie achter

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt