fbpx

Stoppen met piekeren? Zo pak je het aan

PiekerenIedereen ligt wel eens wakker van een belangrijke beslissing, een knellend probleem of een ingrijpende ervaring. Maar wanneer slaat nadenken om in piekeren? En wat kan je eraan doen? 

Het verschil tussen nadenken en piekeren? Iemand die piekert, focust op de negatieve aspecten van een situatie en ervaart tegelijk ook een gevoel van machteloosheid. Typisch is de neiging om te dramatiseren: je zoon komt thuis met een slecht rapport en voor je het weet, zie je zijn hele schoolcarrière al mislukken …

Piekeraars maken daarnaast geen onderscheid tussen problemen waar je zelf iets aan kan doen en problemen die je zelf niet in de hand hebt of enkel kan oplossen met de hulp van anderen. Vragen om hun gedachten los te laten en de feiten te accepteren zoals ze zijn, stuit nogal eens op verzet.

Deel van een groter probleem

Soms maakt piekergedrag deel uit van een groter probleem, zoals een depressie, angststoornis of burn-out. Maar het kan ook plots ontstaan. Piekeren begint namelijk vaak bij belangrijke levensgebeurtenissen.

Vervolgens breidt het zich uit naar kleinere problemen. Je brein raakt als het ware geconditioneerd om te piekeren: het evolueert naar een gewoonte waar je steeds ‘beter’ in wordt. Het piekeren steekt vervolgens op de meest ongewenste momenten de kop op. En waar je aanvankelijk je piekergedrag nog zinvol vond, is dat op een gegeven moment niet langer het geval.

Omdat piekeren per definitie negatief is, heeft het een grote impact op je levenskwaliteit. Het kost je gigantisch veel energie en het leidt tot slaapproblemen en vooral doorslaapproblemen. Bijgevolg ben je mentaal afwezig of heb je zelfs de neiging om je te isoleren omdat alle focus gericht is op de problemen die je ziet.

Hoe doorbreek je dit patroon?

1. Accepteren en concentratievermogen trainen

Om het piekerpatroon te doorbreken, combineer je best verschillende methodes zoals yoga, meditatie, sporten en mindfulnessoefeningen. Door mindfulness leer je moeilijke situaties en emoties te accepteren, in plaats van overal een oplossing voor te willen zoeken. Alleen al accepteren dat piekergedachten er mogen zijn, helpt al om van dat piekeren af te raken.

Bovendien train je met bovenstaande methodes je aandachtscontrole. Door je concentratievermogen te trainen, zal je sneller opmerken dat je aan het piekeren slaat. Je richt daarna je aandacht op een andere activiteit. Let daarbij op dat je je focust op iets aangenaam en dat het voldoende aandacht en concentratie vraagt. Een fysieke activiteit werkt meestal het beste.

2. Een vast piekermoment

Een vast piekermomentOm te voorkomen dat je telkens opnieuw aan het piekeren slaat, kan je een vast piekermoment bepalen. Het is een goed idee om alle situaties waarover je piekert neer te schrijven en vervolgens te verdelen in drie categorieën:

  • De beperkingen waar je niets aan kan doen en die je moet leren accepteren.
  • Problemen waarvoor je afhankelijk bent van anderen.
  • Problemen waarvoor je zelf actie kan ondernemen.

Bekijk dan ook meteen wat je precies kan doen om grip te krijgen op deze problemen. Het is makkelijker om afstand te nemen van de eerste en tweede categorie en te accepteren dat er situaties zijn waar je niets aan kan doen. Het is ook oké om ’s avonds een kwartiertje je mails te checken als je dat een gerust gevoel geeft. Het is echter niet oké als je na een kwartier niet kan afsluiten en de mails je bezig blijven houden. In dat geval kijk je beter pas de volgende dag naar je mails.

3. Creëer een positieve spiraal

Een goede remedie tegen piekeren is om je leven te vullen met dingen die je energie geven en die je waardevol vindt. Het is belangrijk dat je in een positieve spiraal terecht komt. Je hebt het gevoel dat je je tijd steekt in mensen en dingen die er in jouw ogen toe doen. En je hebt ook objectief minder tijd om te piekeren. Bescherm jezelf daarnaast tegen triggers die piekergedrag veroorzaken.

Piekeren wordt terecht gezien als een teken van verantwoordelijkheidsgevoel en betrokkenheid. Maar ’s nachts of in je vrije tijd aan het piekeren slaan, daar heeft niemand baat bij. Het is beter om na te denken over hoe je betrokken kan zijn zonder jezelf te vergeten.

Recente artikels

Laat een reactie achter

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt