Stijve spieren na het sporten: dit doe je eraan

Stijve spierenDoor te sporten creëer je microscopisch kleine scheurtjes in je spierweefsel. Het natuurlijke herstelproces maakt je spieren sterker. Met deze tips kan je je lichaam een handje helpen.

Wanneer je intensief sport, belast je je spieren en creëer je microscopisch kleine scheurtjes in je spierweefsel en -cellen. Dat klinkt ernstig, maar het maakt deel uit van het natuurlijk herstel- en versterkingsproces van je lichaam. Door je spieren achteraf juist te verzorgen, verminder je alvast grotendeels de stijfheid die ermee gepaard gaat

Stretch it out

Rek- en strekoefeningen zijn de ideale manier om je spieren te laten herstellen van een stevige inspanning. Zo voel je hoe het met je lichaam is gesteld. Wanneer je bijvoorbeeld een spier of gewricht overbelast hebt, merk je al tijdens het stretchen dat je te ver bent gegaan. Doe het de komende dagen dan wat rustiger aan.

Rust goed uit …

Zolang de pijn of de stijfheid te fel is, doe je beter geen zware inspanningen. Net door deze stijfheid informeert je lichaam je over het herstel: het verhindert dat je over je limiet gaat en voorkomt blessures. Handig toch!

Zeker een goede nachtrust doet wonderen voor het herstel. Normaal zou dat geen probleem mogen vormen, want door te sporten val je makkelijk in slaap: een win-winsituatie. Plan je sportsessie wel niet vlak voor het slapengaan, want dat geeft net een energieboost.

… maar blijf in beweging

Rusten betekent niet de hele dag in de zetel hangen. Als je beweegt, raken je spieren beter doorbloed, wat helpt bij het herstel. Daarom is het slim om de dag nadien opnieuw te sporten, zonder te overdrijven natuurlijk! Wandelen en fietsen zijn twee geschikte alternatieven om op een niet-belastende manier te bewegen. Je zal merken dat je spierpijn en stijfheid hierdoor verminderen.

Houd je spieren warm

Warmte helpt je spieren te ontspannen en stimuleert de doorbloeding, waardoor afvalstoffen sneller worden afgevoerd. Op het moment dat je de warmtebron aanbrengt, vermindert de pijn en zal de stijfheid nadien sneller verdwijnen. Het excuus bij uitstek voor een lange massage of een warm bad. Ook een massagegel of -crème van natuurlijke oorsprong helpt om de stijfheid te verlichten.

Voorkomen is beter dan genezen


Door je goed voor te bereiden ga je de ergste stijfheid alvast tegen:


  • Een slimme sporter start altijd met een opwarming.

  • Wanneer je lange tijd niet hebt gesport, bouw je je conditie en kracht best rustig weer op. Zo voorkom je niet alleen stijfheid, maar ook blessures. Probeer dus niet meteen een marathon te lopen, maar ga regelmatig even joggen.

  • Een realistisch en persoonlijk trainingsschema vormt hierbij een nuttige leidraad.

  • Ook het omgekeerde is belangrijk: laat je spieren na het sporten geleidelijk afkoelen. Blijf na een intensieve loopsessie bijvoorbeeld nog enkele minuten rustig wandelen. Anders verkrampen ze, waardoor de stijfheid achteraf heviger zal zijn.


Is sporten met kniepijn een goed idee of niet? Het antwoord lees je op onze blog.

Recente artikels

Laat een reactie achter

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt