Gewrichtspijn tijdens de menopauze: deze tips verlichten de pijn

Gewrichtspijn in de menopauzeVier op de vijf vrouwen in de menopauze ervaren typische overgangsklachten. Denk aan opvliegers, nachtelijk zweten en een verlaagd libido. Ook pijnlijke gewrichten horen in dat rijtje thuis. De menopauze een halt toeroepen is onmogelijk. Wel helpen deze tips de bijbehorende gewrichtspijn te verlichten.

De menopauze legt de aanmaak van sommige hormonen zo goed als volledig stil. Het plotse gebrek aan oestrogeen en progesteron kan heel wat klachten veroorzaken. Zo kampt de helft van de vrouwen in de overgang met pijn aan de gewrichten. Vooral de handen, polsen, knieën, schouders en heupen krijgen het hard te verduren.

De link tussen hormonen en gewrichten

Hormonen beïnvloeden je gewrichten op twee manieren:

  1. Oestrogeen houdt niet alleen je huid, maar ook je kraakbeen soepel. Door een hormoontekort verdunt het kraakbeen, waardoor de gewrichten van je beenderen bij beweging over elkaar schuren. Dat resulteert in irritatie, ontstekingen en dus ook pijn.
  2. Daarnaast kan op langere termijn de dramatische daling van oestrogeen tot botontkalking leiden. De botdichtheid neemt af, waardoor botten brozer worden en op termijn sneller breken.
Hoewel pijn de vaakst voorkomende klacht is, kunnen gewrichten ook warm aanvoelen of rood en gezwollen zijn.

Hoe verlicht je de pijn: 3 tips

Gewrichtspijn volledig elimineren is moeilijk. Toch bestaan er tal van manieren om de pijn te temperen. Enkele tips:

1. Pas de RICE-regel toe

De RICE-regel staat voor rust, ijs, compressie en elevatie en helpt om hevige pijn terug te dringen.

  • Rust: beperk tijdelijk de beweging van het gewricht.
  • IJs: koel het gewricht gedurende 15 minuten af met ijs of een coldpack. Wikkel het ijs wel in een handdoek. Zo vermijd je bevriezing van je huid. Ook een speciale gel of crème bestrijdt de pijn. Vraag hiervoor raad aan je apotheker.
  • Compressie: breng – indien mogelijk – een drukverband aan.
  • Elevatie: leg het gewricht hoger voor een optimale doorbloeding.

2. Eet gezond

Groenten en fruit zitten barstensvol antioxidanten. Die beschermen je lichaam niet alleen tegen schadelijke stoffen, ze voorkomen ook gewrichtsontstekingen. Daarnaast zet je idealiter twee keer per week vette vis op het menu. Denk aan forel, zalm, makreel of tonijn. Vette vis is een rijke bron van omega-3-vetzuren. Die helpen gewrichtspijn en ochtendstijfheid te verminderen.

Met gezonde voeding krijg je niet alleen de nodige vitaminen en andere voedingsstoffen binnen, je speelt er ook overtollige kilo’s mee kwijt. Een goede zaak: hoe lager je gewicht, hoe minder de belasting voor je gewrichten.

3. Beweeg voldoende (maar slim)

Hoewel bewegen een pijnlijke opgave kan zijn, is het de beste manier om je gewrichten soepel te houden. Kies wel voor sporten met beperkte impact: zwemmen, yoga, fietsen, wandelen … Warm zeker ook voldoende op voor je eraan begint.

Schakel bij erge pijn steeds je huisarts in. Hij geeft je advies op maat, waardoor je je klachten op een gezonde manier tot een minimum kunt beperken.

Meer weten over gewrichtspijn? Op onze blog ontdek je extra tips om je gewrichten te versterken.

Recente artikels

Laat een reactie achter

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt
Schouderverkalking