Meer witte bloedcellen via voeding: zo werkt het

Witte bloedcellen voedingWitte bloedcellen spelen een cruciale rol in de goede werking van je immuunsysteem. Ze herkennen en vernietigen schadelijke stoffen zoals bacteriën, virussen, parasieten en schimmels. Via voeding kan je de aanmaak ervan stimuleren.

Ons bloed bestaat uit 3 soorten cellen: bloedplaatjes, rode en witte bloedcellen. Ze worden aangemaakt in het beenmerg en hebben elk een specifieke functie. Zo zorgen de bloedplaatjes voor bloedstolling en transporteren de rode cellen zuurstof naar de organen.

Witte bloedlichaampjes spelen dan weer een sleutelrol in ons immuunsysteem. Ze vernietigen lichaamsvreemde stoffen zoals  bacteriën, virussen, parasieten en schimmels. Daardoor krijgen deze ziekteverwekkers geen kans. Bovendien ruimen ze afgestorven cellen op.

De oorzaken en symptomen van een tekort

Per dag produceert ons lichaam doorgaans 7 biljoen rode en ‘slechts’ 100 miljard witte bloedcellen. Een gebrek aan witte bloedcellen kan verschillende oorzaken hebben. De belangrijkste zijn:

  • een gebrek aan vitamines
  • virale infecties, zoals een verkoudheid of griep
  • bloedziektes, waardoor er een verminderde werking van het beenmerg is
  • auto-immuunziektes, waarbij het lichaam witte bloedcellen vernietigt
  • chemo- en radiotherapie

Wanneer je lichaam te weinig witte bloedlichaampjes aanmaakt, kunnen – naast een verminderde weerstand – een aantal symptomen de kop opduiken:

  • witte vlekken of zweertjes in de mond
  • aanhoudende keelpijn
  • terugkerende blaasontstekingen
  • bloed in je urine
  • trage genezing van wonden

Als je met één of meerdere symptomen kampt, kan je huisarts een bloedtest afnemen. Uit de resultaten zal blijken of je effectief een tekort aan witte bloedcellen hebt.

Meer witte bloedcellen? Eet de juiste vitamines

Bij een ernstig gebrek kan een dokter beslissen om vitamines rechtstreeks toe te dienen via injecties.  Maar vaak houdt een tekort geen direct gevaar in voor je gezondheid. In dat geval kan je het aantal witte bloedlichaampjes verhogen via je voeding. Vitamines A en B6 zorgen immers voor een grotere aanmaak van witte bloedcellen, terwijl vitamine C de bestaande cellen activeert.

1. Vitamine A voor een eerste degelijke barrière

Vitamine AVitamine A heeft op twee manieren een belangrijke invloed op ons immuunsysteem. Het verhoogt niet alleen de aanmaak van witte bloedcellen, maar zorgt ook voor gezonde huid- en slijmvliescellen. Die vormen de eerste verdedigingslinie tegen schadelijke stoffen.

Je vindt de vitamine vooral terug in:

  • lever en vleeswaren
  • eidooiers
  • sommige vissoorten zoals gerookte paling en tonijn
  • volle zuivelproducten
  • bepaalde groenten zoals kool, spinazie, wortels en broccoli. Die bevatten namelijk bètacaroteen, een stof die je lichaam omzet in vitamine A

2. Vitamine B6 roept ziekteverwekkers een halt toe

Vitamine B6 is cruciaal voor de opbouw en afbraak van eiwitten, een goede werking van het zenuwstelsel, de opbouw van DNA en vooral een betere weerstand. De vitamine zwengelt namelijk de productie van witte bloedcellen aan, waardoor lichaamsvreemde stoffen zich niet kunnen verspreiden.

Deze voedingswaren zijn rijk aan vitamine B6:

  • vlees en vis
  • eieren
  • zuivelproducten
  • (volkoren) graanproducten
  • aardappelen
  • peulvruchten
  • bananen
  • zaden zoals zonnebloempitten en pistachenoten
De ene vitamine B is de andere niet

Vroeger dacht men dat er slechts één vitamine B was, terwijl het eigenlijk om meerdere soorten gaat. Om ze van elkaar te onderscheiden, gaven wetenschappers ze verschillende nummers. Vandaag zijn er acht verschillende B-vitamines gekend, met als koepelterm ‘het vitamine B-complex’.

3. Vitamine C als cruciale factor voor een goede weerstand

Bijna alle levende wezens kunnen zelf vitamine C aanmaken. Uitzonderingen zijn cavia’s, bepaalde soorten apen en de mens zelf. De vitamine is nochtans essentieel voor een goede gezondheid. Het stimuleert de werking van witte bloedcellen en de aanmaak van antilichamen.

Vooral groenten en fruit zitten boordevol vitamine C. Denk aan:

  • aardappelen
  • spinazie
  • wortels
  • sinaasappels
  • peren
  • broccoli
  • avocado’s
Vitamines ‘opsparen’? Niet altijd mogelijk

In tegenstelling tot vitamine A, zijn vitamines C en B6 niet oplosbaar in vet. Ze zijn enkel terug te vinden in water. Je lichaamscellen kunnen ze dus niet opnemen en opslaan. Het teveel aan vitamines C en B6 verlaat je lichaam via urine.

Wil je je immuunsysteem boosten? Hier ontdek je onze beste tips. 

Recente artikels

Laat een reactie achter

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt
Keelpijn natuurlijk verzachten