Sportende kinderen motiveren zonder blessures!

Sportende kinderen blessuresJe kinderen motiveren om te sporten? Ja, maar laat je kinderen hobby’s uitoefenen die ze graag doen, anders krijgen ze makkelijker kans op sportblessures. Bovendien mogen we niet vergeten dat het lichaam van een kind volop in groei is en daardoor ook vatbaarder is voor sportblessures. Hierbij geven we een overzicht  van vaak voorkomende sportblessures bij kinderen en hoe je deze voorkomt.

 

 

Vanaf wanneer mag een kind sporten?

Je kind mag vanaf zijn eerste stappen actief bewegen. Dit doet het eigenlijk al automatisch door in de speeltuin te spelen, te schommelen etc. Een groepssport wordt meestal pas geadviseerd vanaf 5 jaar. Veel ouders denken dat hun zoon of dochter MOET sporten en zich zo vroeg mogelijk moet toeleggen op één sporttak om er zeer goed in te worden, maar dat is een fabeltje.  

Laat je kind verschillende sporten uitoefenen om daarna de kans te krijgen om zich te specialiseren in een bepaalde sport. Je kind kan zich het best vanaf 12 jaar verdiepen in 1 bepaalde sport. Vroeger heeft geen zin. Integendeel, kinderen gaan zich dan minder veelzijdig ontwikkelen en hebben daardoor aanzienlijk meer kans op overbelasting van hun spieren. Door sporten te forceren loopt het vaak fout en raken ze ‘hun sport’ sneller beu.

Blessures

De meest voorkomende sportblessures bij kinderen zijn de volgende:

  • Overbelasting: Overbelasting komt door eenzijdig te trainen en te zware bewegingen te herhalen. Hierdoor belast men teveel dezelfde spieren en verzwakken de andere spieren.
  • Groeiblessures: Blessures aan pezen, enkel- en kniebanden komen vaak voor doordat de kinderen in volle groei zijn. Deze komen het meest voor tussen 9 en 12 jaar. Een vaak voorkomende groeiblessure is een ontsteking op de aanhechting van de achillespezen. Dit komt door de combinatie van intensief sporten en groeipijn.
  • Acute sportblessures: Deze blessuren gebeuren vaak door een directe confrontatie met een medespeler of een val waar men hard op de grond bonkt.

Bij sportblessures of spierpijn is het belangrijk dat je niet te snel pijnstillers aan je kinderen geeft. Kinderen kunnen immers pijn moeilijk herkennen waardoor de kans bestaat dat er een pijnstiller wordt toegediend terwijl dit eigenlijk niet nodig is. Hetzelfde geld voor ontstekingsremmers. Een ontsteking heeft een functie die we niet mogen onderdrukken. Beter is om een geneesmiddel op basis van natuurlijke bestanddelen te gebruiken, die de ontsteking reguleert, de pijn vermindert en het weefselherstel stimuleert. Bovendien laat je kinderen met sportblessures best een paar dagen rusten of pas je hun trainingsschema aan.

Sportblessures bij kinderen voorkomen

  • Techniek : Het is belangrijk dat je kind voldoende beweegt om een betere motoriek te ontwikkelen en zo zijn techniek te kunnen bijschaven. Als men de juiste bewegingen maakt, zal er minder kans zijn op verkeerde bewegingen die blessures veroorzaken.
  • Goed materiaal: Je kinderen moeten kunnen sporten met een correcte uitrusting en goede schoenen, dit laatste is cruciaal aangezien ze het volledige lichaam ondersteunen.
  • Luister naar je kind: Je mag zeker en vast je kind niet forceren om te sporten. Sporten is gezond, maar is geen must voor elk kind. Als jouw kind liever een instrument leert, naar de tekenacademie gaat of zich aansluit bij een jeugdbeweging, dan moet het dat absoluut doen. Maar zelfs als je kind niet sport, is het belangrijk dat hij of zij voldoende beweegt, minstens één uur per dag matig tot intensief, volgens de WHO. Je kind zal je er later dankbaar voor zijn.
Recente artikels

Laat een reactie achter

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt
Link artrose voeding