Waarom heb je spierpijn als je ziek bent?

Spierpijn infectieIedereen krijgt wel eens te maken met spierpijn. Er zijn talrijke oorzaken: intensief sporten, stress, een verkeerde houding … Maar ook als je ziek bent, kunnen je spieren pijn doen. Wij leggen uit hoe dat komt en wat je eraan kan doen.

 

 

 

Een reactie van ons immuunsysteem

Een virale of bacteriële infectie kan allerlei klachten uitlokken: een loopneus, hoofdpijn, misselijkheid … Ook spierpijn hoort in dat rijtje thuis. Die pijn is een reactie van ons eigen afweersysteem.

Wanneer een virus of bacterie je lichaam binnendringt, verzetten witte bloedcellen zich immers tegen de indringer. Ze maken interleukines aan om andere witte bloedcellen te waarschuwen voor de indringer. Sommige van deze interleukines activeren ook pijnreceptoren in de spieren. Het gevolg: niet duidelijk lokaliseerbare spierpijn.

Zowel veelvoorkomende als vrij zeldzame infecties kunnen spierpijn veroorzaken. Enkele voorbeelden zijn bronchitis, een keel- en oorontsteking en griep.

Sommige auto-immuunziekten, die onder de verzamelnaam “myositis” vallen, kunnen ook hevige spierpijn veroorzaken.’ Het immuunsysteem beschouwt lichaamscellen dan verkeerdelijk als schadelijke indringers en valt daarom de spieren aan. Ervaar je aanhoudende spierpijn zonder duidelijke aanleiding, neem dan zeker contact op met je huisarts.

3 tips om de spierpijn én infectie te verhelpen

1. Rust is een must

Bij een infectie is je immuunsysteem druk in de weer om de indringers te bestrijden. Gun je lichaam daarom voldoende rust, het heeft alle energie broodnodig. Door rustig te bewegen kan je je spieren eventueel wat losmaken, maar vermijd enkele dagen intensieve inspanningen.

2. Water, water en nog eens water

Water speelt een belangrijke rol bij een vlot verloop van diverse lichaamsfuncties. Wanneer je ziek bent, helpt water je lichaam te hydrateren en de afvalstoffen af te voeren.

Bovendien bevordert water de bloedcirculatie in de spieren, waardoor het de pijn verlicht. Door extra water te drinken vang je dus twee vliegen in één klap. Ook gezonde voeding stimuleert de genezing en vermindert spierstijfheid of verhelpt stramme spieren.

3. Ga voor een warm bad of massage

Tot slot kan ook warmte je pijnklachten verlichten. Het helpt je spieren te ontspannen en stimuleert de doorbloeding van de spieren. Zo genees je sneller van de infectie en verdwijnt de stijfheid in je spieren vlugger. Met een gel of crème van natuurlijke oorsprong kan je die wegmasseren.

Heel Banner

Recente artikels

Laat een reactie achter

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt
Rode huid of eczeem